Recensie: Pasquale Aprile – Crossing My Mind

Pasquale Aprile – Crossing My Mind
Format: CD – Digital / Label: Il Popolo Del Blues
Releasedatum: 23 maart 2018

Over het volgende album kan ik je bitter weinig informatie geven. Ik beperk mij dan ook maar tot de informatie, die ik wel heb. Dit is het debuutalbum van de Italiaanse saxofonist Pasquale Aprile. Dat is alles wat ik van de man kon vinden. Zelfs zijn website geeft niet meer info (en de info die daar al op staat is ook nog eens in het Italiaans!). Ik heb daarom de muziek maar voor zichzelf laten spreken.
Het gaat hier om een album waarop bluesrock en funkrock elkaar afwisselen. Met af en toe een ballad ertussen.

Het album opent met de funky bluesrock van No Need. Een nummer met stevige grooves waarin de scheurende saxofoon uiteraard een belangrijke rol speelt. Ik ga er maar even vanuit dat de prima rauwe zang ook van Pasquale afkomstig is. De Engelse uitspraak is trouwens op dit hele album wat gebrekkig. Stel je een mix voor van Delbert McClinton en Zucchero en je komt aardig in de buurt van het geluid van dit nummer. Chose Me opent met een pianopartij, die even aan Randy Newman’s “Guilty” doet denken. Al snel gaat dit nummer verder als stevige rockballad met een fraai snijdende bluesy gitaarsolo. In de funky bluesrocker Mississippi eist het Clarence Clemons-achtige saxwerk alle aandacht op. Een lekker pompende rocker met een constant aanwezige brullende harmonica. Het mid-tempo Scars On My Skin is een loom nummer met dreigende sfeer waarin, verrassend, een Herman Brood geluid zit. Halverwege het album zakt de kwaliteit wat in. Zo is de ballad Silence voorzien van fusion-achtig saxwerk en neigt het nummer wat naar het gelikte geluid van bijvoorbeeld Bon Jovi. Ook On Your Side is een ballad, die geopend wordt door een luie dobro. Een typisch Italiaanse melodramatische ballad met sfeervolle zachte saxolo. Shake Yourself is het prijsnummer van dit abum. Een lekker spetterend funknummer met aanstekelijk swingende grooves. Als er dan ook nog een gierende saxsolo én een soulvolle orgelsolo voorbij komen kan het nummer niet meer stuk.
Pasquale sluit zijn album af met de slepende slowblues Crazy Clown met een belangrijke rol voor de toetsen (orgel en piano).

Ik vind dit album van de tot nu toe nog onbekende Italiaan Pasquale Aprile een aangenaam bluesrock album. Niets meer en vooral niets minder!

01. No Need