Parker James – Louisiana Mardi Gras Gumbo!
Format: CD – Digital / Label: BSE Records
Releasedatum: 1 februari 2019

Wat is het toch heerlijk om dat swingende New Orleans geluid weer eens te horen! De rhythm & blues uit New Orleans heeft zo’n lekker hoekig swingend funkgeluid waarbij het absoluut onmogelijk is om stil te blijven staan.
En dat geluid is volop terug te vinden op het nieuwe album van zanger Parker James. Een zanger die op zeer jonge leeftijd al de frontman was van The Fabulous Boogie Kings en die in 2002 zijn solodebuut uitbracht. De opvolger ‘Louisiana Mardi Gras Gumbo!’ verscheen al in 2007 en is nu dus weer opnieuw verkrijgbaar.

Op één nummer na is het album gevuld met covers van New Orleans grootheden. Ondanks het feit, dat ik je, door het ontbreken van enige info, niet kan vertellen wie de muzikanten op dit album kan je horen dat het hier om zeer door de wol geverfde muzikanten gaat. Het stemgeluid van Parker klinkt als een mix van het stemgeluid van Willy DeVille en Delbert McClinton.

Het warme swingende New Orleans geluid komt je direct al tegemoet deinen in de cover van het Earl King nummer Big Chief. Alle New Orleans elementen zijn hier aanwezig. Swingende blazers, een pompende tuba, rockende piano en hoekig swingende drums.
Daarna volgt de enige niet-cover Bourbon Street Balcony. Een nummer, dat echter perfect tussen al die covers past. Geopend wordt door de roffelende drums, die dat zeer kenmerkende New Orleans ritme neerleggen waarna een pompend funky nummer begint met bluesy slide gitaarwerk. Een nummer, dat het beste als een funky versie van “Willie & The Hand Jive” omschreven kan worden.
De cover van Professor Longhair’s Go To The Mardi Gras opent natuurlijk met de piano en wederom is er sprake van een machtig swingend nummer met stuwende blazers en een broeierige slidegitaar. Jongens, wat is dat hoekig swingende New Orleans ritme toch lekker! In de cover van het Wild Magnolias nummer New Suit gaat het tempo omlaag hetgeen echter niet inhoudt dat er niet geswingd kan worden. Het gaat hier namelijk om een broeierig groovend nummer waarop het heerlijk “buikschuiven” is. Qua geluid is dit nummer enigszins vergelijkbaar met het werk van The Neville Brothers.
Een New Orleans brassband komt onder aanvoering van een pompende tuba en een bluesy slidegitaar je oren binnen marcheren in Soulful Saints, wat dus een funky versie van “When The Saints Go Marching In” is waarin de blazers alle gelegenheid krijgen om te excelleren. Fire Water is wederom een Wild Magnolias cover en hierin keert Parker weer terug naar het Neville Brothers geluid met broeierige bluesy gitaarriffs en soepel pompende piano. Clifton Chenier’s Hot Tamale Baby krijgt een zeer broeierig rockende versie, uiteraard met accordeon. Een onweerstaanbare zeer intense cover! Mardi Gras Mambo is een nummer van de obscure New Orleans band The Hawketts en is een heerlijk luchtig swingend nummer. Dat geldt ook voor de huppelende versie van Al Johnson’s Carnival Time.
Na een instrumentale swingende versie van Big Chief mag een Fats Domino nummer uiteraard niet ontbreken. Diens Ain’t That A Shame sluit het album af met hetzelfde gezellig swingende geluid.

Een heerlijk album, waarop het hoekig swingende New Orleans geluid weer helemaal tot leven komt. Je moet echt van goeden huize komen om stil te kunnen blijven zitten bij dit album. Ik zet in elk geval mijn Indianentooi weer op en begin weer aan een swingende rondedans door mijn kamer!

01. Big Chief
02. Bourbon Street
03. Go To The Mardi Gras