Pam Taylor

Pam Taylor Band – Hot Mess
Format: CD/ Label: Independent
Release: December 2012
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

Er zijn tegenwoordig zoveel vrouwen goed bezig met bluesmuziek maken, dat er wel eens een CD aan de aandacht ontsnapt. In het onderhavige geval de meer dan uitstekende CD Hot Mess van de Pam Taylor Band.

‘Daddy’s girl’ Pam Taylor uit het kleine plaatsje Lancaster in South Carolina (VS) verkoopt niet alleen auto’s met haar vader Mike Taylor maar maakt ook uitstekende muziek met hem. Op deze CD van de Pam Taylor Band spelen naast Pam Taylor (zang, gitaar) en haar vader Mike Taylor (saxofoon): Kyle Philips (sologitaar), Rusty Gilreath (bas), L.A. Freeman en Gerry Hagstedt (drums).

Nadat haar vader haar had meegenomen op de ‘Legendary Rhythm & Blues Cruise’ voelde Pam dat blues haar muziek was en dat is te horen op haar debuut CD Hot Mess. Pam is naast een uitstekende en zeer expressieve zangeres ook een begenadigd songwriter. Haar songs gaan overwegend over haar persoonlijke ervaringen in de relationele sfeer en portretteren een periode uit haar leven.

De CD bevat op één track na zelfgeschreven materiaal. De enige cover op de CD is een mooie sfeervolle uitvoering van het bekende I’d Rather Go Blind mede omdat haar moeder dat zo graag wilde. Pam is van oorsprong een ‘rocker’ en dat is goed te horen op de CD. Rauwheid, energie en passie spatten er vanaf. Ze bewandelt geen platgetreden bluespaden, maar maakt authentieke muziek die echt uit haarzelf komt.

Als je Pam vraagt wat haar onderscheidt van andere ‘Women in Blues’ dan zegt zij ‘more edgier’ en dat komt goed naar voren op de progressieve blues CD Hot Mess. De chemie tussen vader en dochter is enorm en mede door de bijdrage van vader Mike op de saxofoon is deze CD onderscheidend van andere blues albums.

Hoogtepunten zijn Smile Again (fantastisch sologitaarwerk van Kyle Philips), Het ‘autobiografische’ Hot Mess, het energieke en humoristische All The Same To Me, en Next Time You Think Of Cheating (blues zoals het gespeeld moet worden) en I’d Rather Go Blind (met weergaloos saxofoonwerk van Mike Taylor, emotionele zang van Pam en mooi sologitaarwerk van Kyle )

Kortom: Een energieke, eigentijdse bluesplaat, gemaakt door zeer goede en passionele muzikanten. De ‘Rising Star’ Pam Taylor uit het kleine plaatsje in South Carolina is in meerdere opzichten grensverleggend bezig. Een must have!

01 Smile Again
02 Hot Mess
03 Whatcha Doin’
04 It’s So Easy
05 Not The Only One
06 All The Same To Me
07 Next Time You Think Of Cheating
08 I’d Rather Go Blind
09 I Ain’t The One
10 All I Got Left

Noot :
Op 18 juni a.s. besteedt Jan Marius in zijn radioprogramma Purple Haze op RTV Katwijk aandacht aan deze CD en is er ook een interview met Pam Taylor te horen. Het programma is ook via internet te beluisteren : http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/