Recensie: Palace Of The King – Get Right With Your Maker

Palace Of The King – Get Right With Your Maker
Format: CD – LP / Label: Golden Robot Records
Releasedatum: 23 maart 2018

Wat is het toch heerlijk dat het classic rock geluid uit eind jaren ‘60/begin jaren ’70 maar niet uit te roeien is en regelmatig weer opduikt op releases van nieuwe bands. Zoals het Australische Palace Of The King. Hoewel nieuw, dit is alweer hun vijfde album. Voor velen zal de band echter een nieuwe naam zijn. Daarom zal ik de band uit Melbourne maar even voorstellen: Tim Henwood (zang), Leigh Maden (gitaar), Matthew Harrison (gitaar), Andrew Gilpin (bas), Anthony Troiano (drums) en Sean Johnston (toetsen).
Hun nieuwe album staat boordevol stevige rock waarin een flinke dosis blues en soul zit en waarin regelmatig verwijzingen naar bands uit het verleden opduiken.

Zo klinkt in de opener I Am The Storm het geluid van Foreigner en Mr. Big. Hetgeen dus inhoudt dat we hier te maken hebben met een mid-tempo vrij melodieus rocknummer. Een nummer dat bijna zeven minuten duurt en waarin de nodige bluesy gitaarriffs voorbijkomen. In het, haast psychedelische, middenstuk speelt het “Riders On The Storm”-achtige elektrische pianowerk een belangrijke rol. It’s Been A Long Time Coming is een felle rocker waarin de al eerder genoemde Foreigner invloeden vermengd worden met de typisch Australische riffrock van Rose Tattoo. Een prima smerige rocker is het resultaat. In het funky Sold Me Down The River duiken de Led Zeppelin invloeden op, hetgeen al snel in de hand wordt gewerkt door het Robert Plant-achtige stemgeluid van Tim Henwood. Een prima broeierig rocknummer. Ook A Dog With A Bone is een opwindend funky nummer, dat, door het toetsenwerk, meer richting Mother’s Finest trekt.
De rauwe bluesrocker Said The Spider To The Bird keert weer terug naar het Foreigner geluid maar dan met Robert Plant-achtige zang en een lekker warm soulorgel. Qua gitaarwerk gaat het hier van rauwe slide naar psychedelische soli. Het lomp riffende Move Through The Fire is overduidelijk door Led Zeppelin geïnspireerd. Dit dreigende en snoeiharde nummer bevat net zo makkelijk Cult en Deep Purple invloeden. Een brandende wah-wah opent het hoekig riffende, een wederom Zeppelin-achtige. The Serpent.
Door het ronkende orgel in Horizon ontkom je niet aan de Deep Purple invloeden. Daar moet bij aangetekend worden dat Purple nog nooit zó funky heeft geklonken! Tot slot komen er nog twee hoekig stompende rockers voorbij waarin de gitaren in een diep fuzzbad gedompeld zijn. Zowel in Fly Like An Evil en Back On My Feet Again kom je Cult invloeden tegen.

Palace Of The King houdt met dit prima album het klassieker, bluesy, rockgeluid uit het verleden, in ere!! Prima bandje!!

01. I Am The Storm
02.It’s Been A Long Time Coming