Osborne Jones – Ever Closer
Format: CD – Digital / Label: Continetal Record Services
Releasedatum: 6 augustus 2018

Laat ik eerst maar eens een misverstand uit de weg helpen. We hebben met Osborne Jones niet met een solo artiest te maken maar met een duo. Een duo uit Los Angeles, CA, dat bestaat uit David Osborne en David-Gwyn Jones. Door de meerderheid van de pers is dit duo ingedeeld in het hokje “New Traditional Country”, een stijl waar Rosie Flores en See Hawks In LA ook bij schijnen te horen. Laat ik even lekker dwars doen en zeggen dat ik dit album meer in de goedverzorgde countrypop hoek vind thuishoren.
Op hun nieuwe, door Teddy Thompson geproduceerde, album doen grootheden als Albert Lee, Will McFarlane en Kenny Vaughan mee.

Het album opent met het loom swingende A Million Teardrops waarin sprake is van een mix van country en rockabilly. Uiteraard komt er ook een zacht huilende pedal steel voorbij! Door de fluweelzachte zang van het duo klinkt het nummer als een iets meer gepeperde versie van England Dan & John Ford Coley. Parting Of The Ways is een goed voorbeeld van typisch Amerikaanse deinende countrypop, die gelukkig nergens te gladjes klinkt. Een loom deinend verzorgd nummer met prima zang. De ballad I Wish The World Would Slow Down valt onder dezelfde categorie.
De ballad A Good More Besides trekt richting het ballad werk van een Kenny Rogers. Het gladheids-risico ligt hier op de loer maar wordt gelukkig voorkomen doordat er geen strijkers worden ingezet. Wel een eenzaam twangende gitaar en romige bas!
In Good Night’s Sleep wordt voorzichtig gerockt maar nergens te hard. Het gitaargeluid klinkt hier iets rauwer en de drums stuwen hier iets mee. De mooie dromerige zang houdt dit nummer aan de “veilige” kant. In I Guess That You Will zit die typisch Amerikaanse country swing. Een loom deinend nummer in een ritme dat door linedancers enorm gewaardeerd wordt.
Het deinen gaat in iets lager tempo verder in The Moment’s Gone. Een melodramatisch nummer met een mooie sentimentele pedal steel. You Are The River heeft iets weg van het Elvis nummer “Burning Love”. Dat houdt dus in dat er weer voorzichtig gerockt wordt. In Dominoes Fall wordt er warempel echt gerockt met stug doorriffend gitaarwerk en continu aanwezige twanggitaar.
De ingetogen ballad Always Write In Blue sluit het album af.

Het duo Osborne Jones heeft een typisch Amerikaans countrypop album afgeleverd, van een prima kwaliteit, dat het met name in de USA goed zal gaan doen. Maar ik twijfel er niet aan dat dit album zijn weg onder de Nederlandse countryliefhebbers ook gaat vinden.

01. A Million Teardrops
02. Parting Of The Ways
03. A Good More Besides