Recensie: Orions Belte – Mint

Orions Belte – Mint
Format: CD – LP – Digital / Label: Jansen Records
Releasedatum: 14 September 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

De Noorse formatie Orions Belte is een nieuwe band bestaande uit drie leden die allemaal een voorliefde hebben voor instrumentale muziek. In 2016 besloten ze de krachten te bundelen en nu, twee jaar later, is ‘Mint’, hun debuut, een feit.
‘Mint’ is niet zomaar een plaat. Het druist volledig in tegen de massa. Het is geen overgeproduceerde of gelikte plaat met hitgevoelige melodieën en zanglijnen of digitale instrumenten, maar juist precies het tegenover gestelde. De jonge honden, want dat zijn het, putten hun sound uit jaren zestig en zeventig psychedelische rock, Nigeriaanse seventies blues, jaren tachtig pop en undergroundmuziek. Daarnaast hebben ze ook goed geluisterd naar verschillende Americana bands. Door al deze invloeden samen is een waar scala aan klanken en kleuren ontstaan die heel goed bij elkaar passen en die perfect met elkaar verweven zijn.

Het trio heeft met oude welbekende geluiden iets unieks voor deze tijd neergezet. Je hoort dit vrijwel nergens meer en zeker niet in zo’n waanzinnig sterke combinatie van verschillende muziekstijlen zoals deze heren gedaan hebben. Wat dit album tevens sterk maakt is dat bijna alles instrumentaal is zonder dat je de zang mist. Het zou misschien zelfs wel afbreuk doen aan de muziek. De enige vocalen die de plaat rijk is, op de nummers Joe Frazier en Le Mans, passen er overigens uitstekend bij en voegen echt iets toe. Meer zou zonde zijn.

Bij het luisteren van ‘Mint’ is het alsof je een langspeelplaat afdraait met precies de krakerige, harmonische vervorming en kwaliteit die je verwacht en die je per se wilt horen. Dat is de charme van vinyl en dat is ook wat deze release zo bijzonder maakt. Een leuk feitje is dan ook dat de muziek ook uitgebracht wordt op lp.

‘Mint’ is een zeer weldoordacht en oprecht album. Een prachtig debuut.

01. New Years Eve #2
02. Papillon