Original Soundtrack – Windows On The World
Format: CD / Label: Ropeadope Records
Releasedatum: 2 augustus 2019
Tekst: Peter Marinus
Zo af en toe duikt er een soundtrack op, die zich onderscheid van het grote aanbod van soundtracks. Dat is nu het geval met de soundtrack voor de film Windows On The World, een film van Michael D. Olmos, geschreven door Robert Mailer Anderson.
De film gaat over een Mexicaanse jongen, die op zoek gaat naar zijn vader, die vermist is sinds de ramp in het World Trade Center op 9/11. De film beschrijft de reis van Mexico naar New York waarin de jongen tegen zaken aanloopt als het immigratieprobleem.
Voordat ik de film heb kunnen bekijken heb ik al flink kunnen genieten van deze zeer veelzijdige soundtrack. Een soundtrack die van blues naar jazz en funk springt.
De opener is gelijk al raak. Inside Of Us All is een nummer van de van Los Lobos bekende David Hidalgo en blues harmonicaspeler Charlie Musselwhite. Een heerlijk deinend nummer met een Tex Mex geluid, zacht kloppende percussie, een warme accordeon, de huilende harmonica van Charlie Musselwhite en priemend, bluesy gitaarwerk. Dit nummer doet aan het betere werk van Los Lobos denken.
Fernando’s Theme van David Sánchez is een zwevende instrumental met een warme contrabas en een soulvolle jazzsax. Zangeres Emily Braden treedt aan in de rokerige, Chet Baker-achtige jazzballad Every Tear I Cry waarin uiteraard de trompet van Sean Jones de hoofdrol speelt naast de intieme soulvolle zang van Emily Braden.
Lou’s House is een nummer van Eric Harlan, Josh Giunta, Dan Bovin, Kaleta & Timothy Robinson. Een funky Afrorock nummer met zanger-gitarist Kaleta uit Benin als een soort van Afrikaanse James Brown, of, zoals U wilt, als Fela Kuti.
De zacht fluisterend jazzballad Don’t Break My Heart Again komt van The Collective Quintet waarin de fluweelzachte sax van Dan Rovin en de sprankelende piano van Taylor Eigsti de boventoon voeren. Abiodun Oyewolle is bekend als lid van The Last Poets. In New York, New York bewijst hij dat hij nog niets van zijn krachtige jazzrap stijl verloren heeft.
The Black Lion is ook bekend als reggae artiest Jah Lion. Van reggae is echter niets te bekennen in Black Lion. Een duister groovend hiphop nummer met een rondzwevende Miles Davis trompet. Er staan drie acts op dit album die bij onder de noemer “onbekend maar zeker niet onbemind” vallen. The Live Wire is vertegenwoordigd met een snijdende electrofunk nummer, Party People. Een nummer dat in de verte aan Cameo doet denken. New World Order vertegenwoordigt de techno dance in Can You See Me Falling. Een haast Prodigy-achtig nummer met snijdende pulserende synthesizers en een hypnotiserende groove.
De afsluiter is voor de onbekende 26 Reds met hun smerige punky Renaissance Man, dat vol fuzz zit maar ook bij vlagen een B-52’s geluid heeft, dat vermengd wordt met een Suicide-achtige monotonie en Iggy Pop-achtige zang.
Deze soundtrack doet mij reikhalzend uitkijken naar de bijbehorende film. Maar als ik die nooit zou zien zou het nog geen ramp zijn want ik vermaak mij wel met deze schitterende soundtrack!
Tracklist:
01. David Hidalgo & Charlie Musselwhite: Inside Of Us All
02. David Sánchez: Fernando’s Theme
03. Emily Braden, Eric Harland, Matt Penman, Taylor Eigsti & Sean Jones: Every Tear I Cry
04. Eric Harlan, Josh Giunta, Dan Bovin, Kaleta & Timothy Robnson: Lou’s House
05. The Collective Quintet: Don’t Break My Heart Again
06. Abiodun Oyewolle: New York, New York
07. The Live Wire: Party People
08. New World Order: Can You See Me Falling
09. The Black Lion, David Russo & Lizz Vega: Black Lion
10. 26 Reds: Renaissance Man
Website: Ropeadope Records
We horen graag je mening! Voeg reactie toe