Recensie: On Parole – Caught On Tape

On Parole – Caught On Tape
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: On Parole – Ofelia
Releasedatum:  27 april 2018

Als recensent maak je de gekste dingen mee, neem deze plaat ‘Caught On Tape’ van On Parole als voorbeeld. On Parole is een Zweedse band opgericht in 2004 en na drie jaar hadden ze deze plaat klaar en een platencontract, althans dat dachten ze. Echter de crisis in de platenindustrie sloeg toe en de plaat bleef op de plank liggen en werd vergeten. In 2017 kwamen de bandleden tot bezinning en herinnerden zij zich deze plaat. De tapes werden gevonden en een crowfunding actie gestart. Op elk digitaal medium werd het album gepost met het verzoek om een vinyl versie te bestellen bij Diggerfactory.com. Maar om hem uit te brengen was er een minimaal aantal nodig en toen dit bleef steken en er nog negenentwintig stuks nodig waren hebben ze die zelf maar gekocht en zo is ‘Caught On Tape’ alsnog officieel verschenen.

Nu de plaat. Deze dateert dus uit 2008 en ondanks dat hij dus tien jaar oud is klinkt het niet verkeerd, de muziek doet  wel wat ouderwets aan maar de opnames zijn helder en klinken als een klok.
Waar moet je aan denkenꓽ een vleugje Rolling stones, wat MC5 en Ram Jam samen met wat vage jaren tachtig punk in de mixer en je hebt On Parole.
Er ontspint zich zo een eigen sound, een lompe basis, knallend baswerk, gevarieerde drums en snijdend slide gitaarwerk. Zeker in de up tempo nummers werkt het aanstekelijk.
De band bestaat uit: Tomas Modig – Vocals, Christian Smedstrom – Guitar and vocals, Mattias Ohde – Bass and vocals, Tobbe Bovik – Drums

‘Caught On Tape’ start vlammend met Read My Lips, het hakkende drumwerk, de vette bas, en het aanstekelijke refreintje, top openingsnummer. Gevolgd door het doordenderende Faster Faster!, vol energie, jankende gitaren en strak slide gitaarwerk. Na deze knallende opening neemt het wat gas terug en volgt Rocking The City. De link naar de Rolling Stones klinkt erg door in dit nummer, en ik moet meteen denken aan” Sympathy With The Devil”. Met nummers als Red Hot Mama hoop je dat deze heruitgave ook live een vervolg gaat krijgen. Dit is “Zwarte Cross” muziek, klein podium, een goed glas bier en gas erop.
Why Do You Want Me So Bad, doet qua stijl aan Lou Reed denken, voorzien van strak drumwerk van Tobbe Bovik, die is toch echt een pluspunt op deze plaat. Zo gezegd de gehele ritme sectie is goed op deze plaat. Luister maar eens naar Virtue Of Liberty een mooie drum-bas combinatie, samen met de fijne zang van Tomas Modig. Het Written In Stone met een klein gitaar intermezzo maakt de weg vrij voor nog meer van die aanstekelijke nummers die On Parole ons te brengen heeft. Hetzelfde recept, strak drum- en baswerk, ingevuld met slide gitaarwerk.
Give Me A Kiss, mijn persoonlijke favoriet, zwaar, lomp, vol gitaarwerk. Zo dendert On Parole door met Double Tricked. Met Lazy Days laten ze zien ook de Southern rock als inspiratiebron te hebben gehad, een mooie afsluiter.

Ik kan alleen maar herhalen jammer dat dit tien jaar op de plank heeft moeten liggen. Liefhebbers van de oude Motörhead, The Ramones en Rose Tatto, gaan dit zeker mooi vinden.

Tracklistꓽ
01. Read My Lips