Recensie: Nuno Mindelis – Angels & Clowns

nunomindelis1_large

Nuno Mindelis – Angels & Clowns
Format: CD/ Label: Shining Stone Music Group
Releasedatum: Augustus 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Eric Campfens

In 1957 in Angola geboren vluchtte hij in 1975 via Canada naar Brazilië, dat hij vanaf 1976 zijn vaderland noemt. Zijn eerste cd verschijnt in 1989 en sindsdien is zijn ster alleen maar aan het rijzen. Hij heeft gespeeld met alles en iedereen die naam en rang heeft en werd in 1998 uitgeroepen tot ‘Best Blues Guitarist’ door Guitar Player Magazine. Met begeleiding van de band van Duke Robillard en met deze aan de knoppen is nu zijn negende album “Angels & Clowns” verschenen.

Mindelis heeft een duidelijke en heldere stem en hij beschikt een uitstekende gitaartechniek. De songs liggen lekker in het gehoor, hebben een goede opbouw en afwerking. Het is duidelijk aan de uitspraak dat hij geen Amerikaan is. Er is een licht accent hoorbaar, maar storend is het absoluut niet.

Het album bestaat uit dertien nummers, die variëren van vlotte rocksong tot gevoelige slowblues met een uitstapje naar de jazz in het laatste nummer. Mindelis is bovenal gitarist en de gitaar is vanzelfsprekend veel te horen. Maar de arrangementen zijn zodanig dat het niet een alleen maar een gitaaralbum is geworden. De gitaar staat in dienst van de song en niet andersom. De beste songs zijn naar mijn mening de titelsong “Angels & Clowns”, waarbij de gitaarloopjes mij doen denken aan “Little Wing” van Hendrix, het dreigende en rauw gezongen “Hellhound” en de stampende boogie “Blues In My Cabin”.

Kortom, een prima album met fijne muziek. Ik kende Nuno Mindelis nog niet, maar dit album zorgt er wel voor dat ik ook op zoek ga naar zijn oudere werk.

28 augustus 2013|Categories: Recensies|Tags: |1 reactie