Norah Jones – Begin Again
Format: CD – LP – Digital / Label: Blue Note
Releasedatum: 12 april 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

Dit ‘nieuwe begin’ is een soort tussen album, een compilatie van losse singles die Norah Jones opnam met anderen; denk hierbij aan artiesten als Jeff Tweedy en Thomas Bartlett.

Direct opvallend is de mate van dynamiek die dit korte album heeft. Waar ze op eerdere albums wel een verzande in voorbij kabbelende liedjes hangt er een bepaalde spanning. Geen softe jazz maar een experimenteel allegaartje van soul en elektronica. Voor het eerste manifesteert ze zich nadrukkelijk als ‘singersong-writer’. Qua stijl vergelijkbaar met de latere albums van Joni Mitchell. In beide gevallen wordt er op dezelfde vrije manier muziek gemaakt waarbij barrières als genres en stijlen geen rol spelen, immers de vorm die nodig is om het verhaal te vertellen is leidend. Een missie-statement dat past bij het Blue Note Label waar het album op verschijnt, ooit was dit thuishonk van grensverleggende jazz muziek.

Uiteraard blijft het  romantische muziek voorop staan maar het hoorbare randje geeft het geheel iets rauws en onverwachts, Iets dat op eerdere werk weleens achterwege bleef. De vijfentwintig minuten die het album beslaat is eigenlijk veel te kort. Wat plots doet denken aan Bob Dylan, dit album laat zich vergelijken met ‘Nashville Skyline’ van Bob Dylan. Ook een te korte maar even positief verbazingwekkende verzameling liedjes.

Dat een artiest zoals Norah Jones het aandurft om buiten de gebaande paden te treden is een teken van haar klasse. Wars van commerciële druk volgt zij nadrukkelijk haar eigen muze. Met ieder album wordt ze iets vrijer en losser qua stijl. Het wachten is nu alweer op een volledig ‘echt’ album. Deze tussenstap laat zien dat haar ontwikkeling nog steeds in volle gang is maar ook consequent mooie muziek oplevert.
Wat zou het eindresultaat zijn als ze voor een volgend album kiest voor totaal andere collaborateurs, Artiesten die net buiten haar muzikale omgeving vallen. Norah Jones begeleidt door o.a. Tindersticks, dat zou toch mooi zijn; fluisterpop uit het holst van de nacht. Dromerij van deze recensent zonder meer, maar toch….

01. My Heart is Full
02. Begin Again
03. It Was You