No Sinner - Old Habits Die Hard

No Sinner  – Old Habits Die Hard
Format: CD / Label: Provogue-Mascot Records
Releasedatum: 20 mei 2016

Tekst: Jeroen Bakker

Niets leek een mooie carrière in de weg te staan op het moment dat wij enkele jaren geleden No Sinner ontmoetten. De Canadese rockband onder leiding van de charmante Colleen Rennison had zojuist het alleraardigste debuutalbum ‘Boo Hoo Hoo’ uitgebracht en de tournee als support-act van zowel De Staat als Beth Hart verliep zeer voorspoedig. Het zou echter allemaal anders lopen. De verwachtingen konden niet worden ingelost, de twijfel sloeg toe en tot overmaat van ramp liet ook de liefde zich van zijn slechtste kant zien. De zangeres besloot er vandoor te gaan op de motor en liet werkelijk alles achter zich. De trip deed haar in Los Angeles belanden waar Rennison even de tijd nam om alle gebeurtenissen een plaatsje te geven. Over één ding bestond geen twijfel, ze moest en zou slagen in de muziek.

In mei verscheen ‘Old Habits Die Hard’, de opvolger waarvan niemand had verwacht dat die er nog zou komen. In het interview wat wij enige tijd geleden met haar hadden gunt ze ons een kijkje in de emotionele rollercoaster waarin zij zich bevond (https://bluesmagazine.nl/interview-no-sinner-colleen-rennison-2/). Veel van de gebeurtenissen uit het leven van de zangeres zijn verwerkt in de teksten. Zelfs in de composities van anderen, er staan enkele covers op, zitten autobiografische elementen en sommige tracks waren al kort na de release van het debuutalbum geschreven. Ze verklaarde onlangs dat sommige flarden van deze teksten pas later echt gestalte kregen. “Een vreemde gewaarwording”, noemde ze het.Van enige onzekerheid betreffende haar muzikale loopbaan is echter nimmer sprake geweest.“De leegte in mijn hart kon alleen maar worden gevuld met muziek”, zo vertrouwde ze ons toe. Een eerste beluistering van het nieuwe album vormt het onomstotelijke bewijs dat ze het meent. Neem de opener All Woman dat zo heerlijk losjes gespeeld wordt en waarin Rennison langzaam naar een vocale climax toewerkt. De invloeden van de betere rockmuziek uit de jaren zeventig is wederom goed vertegenwoordigd maar de overenthousiaste uithalen van een debutante die zich te graag wil bewijzen en daarom wel eens de plank ietwat mis slaat, horen we op ‘Old Habits Die Hard’ nergens meer. Hier staat een zelfverzekerde zangeres die beschikt over een stem met een enorm bereik maar daar op de juiste manier mee omgaat.

Muzikaal staat het allemaal als een huis. Zo is er het stevig pompende Leadfoot, waarin we haar ook nog op de harmonica horen, en luister ook eens naar het pakkende gitaarriffje van Tryin’ dat niet alleen steeds terugkeert maar ook daarna op een of andere manier blijft hangen. Geslaagd is ook de slide-gitaarsolo die we verderop horen. Het zijn enkele voorbeelden waarin No Sinner bewijst, ondanks de merkwaardige perikelen die een ontwikkeling in de weg zouden kunnen staan, te zijn gegroeid. Enkele sterke composities waarin zeer ontspannen gemusiceerd wordt en waarin diverse stijlen op subtiele wijze bij elkaar komen. Logge, stevige rock zoals in Saturday Night of de meeslepende blues van Hollow waarin Rennison zich van haar gevoelige kant laat zien. Dat de band zich indertijd in een ‘creative flow’ bevond is duidelijk. We kunnen zelfs spreken van een eigen stijl die No Sinner zich in korte tijd eigen heeft gemaakt.

Op Fading Away wordt even gas terug genomen en lijken de muzikanten niet zo goed te beseffen waar het heen moet. Hetzelfde geldt voor When The Bell Rings waarin we de muzikanten van een ietwat gemakzuchtige kant horen. Het zijn composities die achterwege hadden kunnen blijven. Pas met Mandy Lyn  herpakt de band zich enigszins en voordat de luisteraar het idee krijgt om eens rustig achterover te kunnen leunen en het album uit te zitten, wordt nog even een trage maar heftige riff ingezet en knalt de gehele band er een geweldige finale uit. Liever hadden we dat een kwartier voor het einde al meegemaakt.

De conclusie blijft echter onomstotelijk vaststaan dat No Sinner zich met deze tweede volwaardige verzameling uitstekend herpakt heeft en dat er, mochten er zich geen vreemde dingen voordoen, onbekommerd gewerkt kan worden aan nieuwe toekomstplannen. De toon is op ‘Old Habits Die Hard’ in ieder geval gezet en wij kijken er enorm naar uit om de nieuwe tracks in een live-uitvoering mee te kunnen maken.

01. All Woman
02. Leadfoot
03. Tryin’