Recensie: NO blues – Kind of NO blues

Na vier albums en bijna tien jaar on the road slaat NO blues met ‘Kind of NO blues’ nieuwe wegen in. Wat begon als filmmuziek voor een documentaire door Paul Rosenmöller over de Arabische Lente, is uitgegroeid tot een volwaardig dubbelalbum met live-opnames en nieuwe nummers waarop muzikanten uit binnen- en buitenland een gastbijdrage leveren. Blazers, strijkers, dichters en spoken word zijn toegevoegd aan het Arabicana-geluid (een mix van Americana -blues, folk, country- en Arabische muziek) van NO blues. Het dubbelalbum ‘Kind of NO blues’ verschijnt op 15 september en wordt op 29 september live gepresenteerd in het Burgerweeshuis in Deventer.

kind of no blues

NO blues – Kind of NO blues
Format: CD
R
elease datum:  15 september 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

Als je de eerste tonen hoort van het unieke dubbelalbum Kind of No blues van No blues dan besef je meteen dat dit een zeer bijzonder album is. Als je de voorgaande albums van No blues niet kent (dit is alweer hun vierde album) is het even wennen aan deze muziek, maar naarmate je het album meer beluistert ga je het steeds beter vinden.

De basis van de groep No blues wordt gevormd door: Anne-Maarten van Heuvelen (zang, bas), Ad van Meurs (zang, gitaar) en Haytham Safia (zang, Arabische luit). Zij noemen hun muziek ‘Arabicana’, een mix van Americana (folk, blues, country) en Arabische muziek. Op dit album speelt ook een groot aantal (nationale en internationale) gastmuzikanten mee.

De live recordings (van nummers van hun eerdere CD’s) zijn het meest toegankelijk. Bluesliefhebbers zullen versteld staan van schitterende nummers zoals Black Cadillac met geweldig slide-gitaarwerk en sfeervolle zang. Het nummer begint als onvervalste Amerikaanse countryblues, maar al spoedig wordt de luisteraar verrast door Arabische klanken, die dit nummer erg speciaal maken. Eigenlijk zijn alle nummers heel speciaal. Wayack is ook zo’n nummer dat je kijk op muziek verandert: een heerlijk ritme, mooi akoestisch gitaarwerk, meeslepend vioolspel en magistraal gezongen door gastzangeres Shereene Danial. Op Ya Dunya schittert de Belgische gastspeler Sophie Cavez weer met haar uiterst sfeervolle en ingehouden accordionspel.

Op de studio recordings betreedt No blues wildere paden met voornamelijk instrumentale nummers met soms gesproken tekst / poezie. Bijvoorbeeld een gedicht van Vrouwkje Tuinman in het nummer Jij mooi/ For Evelien. Opmerkelijk is ook de bijdrage van de in 1936 geboren R&B en punk blues muzikant Andre Williams, die in de jaren 60 meeschreef aan de eerste hit van Stevie Wonder (Thank You For Loving Me), op het nummer Waterpipe.  Zijn doorleefde stem maakt dit nummer ook heel bijzonder. Op Habibi Blues brengt de saxofonist Jos Beeren van het Metropool Orkest je in vervoering. Een wereldnummer letterlijk en figuurlijk!  Op Nafura is het gretige mondharmonica spel van Bill Barrett een lust voor het oor.

De ene verrassing volgt op de andere op dit authentieke en zorgvuldig geproduceerde album. Om de een of andere reden doet dit album mij qua sfeer denken aan de LP van de Amerikaanse groep Ars Nova uit 1968. Ook zo’n meesterwerk. Helaas is de groep nooit bekend geworden bij het grote publiek. Muzikaal vakmanschap, passie en originaliteit is helaas geen garantie voor succes.

Kortom: Een wereldalbum! Deze  muziek die ik omschrijf als ‘fusion roots’ verdient de onverholen aandacht van elke muziekliefhebber.

Op 27 augustus a.s. besteedt Jan Marius in zijn radioprogramma Purple Haze op RTV Katwijk aandacht aan dit album en is er ook een interview met Anne-Maarten van Heuvelen te horen. Het programma is ook via internet te beluisteren : http://purplehaze.rtvkatwijk.nl

Tracklist

CD1 The live recordings

1. LastTrain to Haifa