Recensie: Nikki Lane – Highway Queen

Nikki Lane – Highway Queen
Format: CD / Label: New West Records
Releasedatum: 17 Februari 2017

Nikki Lane opent haar cd ‘Highway Queen’ met “700.000 Rednecks that is what it take to get to the top” in het gelijknamige nummer 700.000 Rednecks, maar het zal toch vooral de prachtige ballad met mooi steel pedal gitaarwerk Forever Lasts Forever zijn dat in de country kringen hoge ogen zal gooien. Om haar hiermee weg te zetten als country zangeres dat is iemand in een hokje stoppen, deze cd bevat veel meer moois dat zich niet alleen laat omschrijven als country.

Afgezet tegen haar eerdere cd ‘All Or Nothing’ opgenomen met Dan Auerbach van de Black Keys, heeft dit album een wat meer country rock /bluesy  geluid mede doordat dit derde album is opgenomen in Dallas Texas met de Texas Gentleman en gemixt in Nashville door Colin Dupuis (o.a. the Black Keys, Dr John). De productie deed ze zelf met haar partner singer-songwriter Jonathan Tyler.

Het is een cd met inderdaad een country gevoel door de steel pedal guitar die bijna in elk liedje wel opduikt maar verwacht geen zoetgevooisde country stem, maar een wat meer doorleefde stem die een trektocht door de USA achter de rug heeft en vertolkt in de swingende titel track Highway Queen. Deze song begint met het zacht klinkende bas loopje dat je meteen pakt en dan weet je dit nummer swingt van voor tot achter, onmogelijk om bij stil te blijven zitten. Het eveneens lekker groovende Big Mouth en Lay Me Down en je weet het dit is een cd voor lange autoritten. Verstand op nul en lekker genieten en als je in kakt is er het up tempo Jackpot, en dat is in dit geval niet een zak met geld maar iemand waar je leven mee kan delen. Met deze vrouw en deze cd wil ik het leven ook wel delen, petje af.

01. 700,000 Rednecks
02. Highway Queen
03. Lay You Down