Recensie: Nico Wayne Toussaint – Plays James Cotton

Nico Wayne ToussaintPlays James Cotton
Format: CD / Label: DixieFrog Records
Releasedatum: 13 oktober 2017

Tekst: Michel Zwiers

Wanneer een artiest op zijn nieuwe cd de uitdaging aan durft ‘Plays James Cotton’, zal hij of zij van zeer goede huize moeten komen. De Fransman Nico Wayne Toussaint doet dit meer dan… Na enkele jaren van het toneel verdwenen te zijn maakt Nico Wayne Toussaint zijn comeback met een ode aan zijn mentor James Cotton die ons helaas op 81-jarige leeftijd 16 maart j.l. heeft verlaten. In 2003 ontmoette hij voor het eerst zijn grote voorbeeld. Speelden gezamenlijk een paar nummers die avond, gebruikmakend van James Cotton’s mondharmonica. Zoals Nico zegt, is het hem een eer om de muziek van James Cotton en zijn band verder uit te dragen. Zijn eigen band aangevuld met een drie-koppige blazerssectie geeft weer zoals ook het album ‘Live At Chicago’ uit 1986 van James Cotton.

Bij het eerste nummer van de cd No Cuttin Loose krijg je direkt het gevoel dat het James Cotton en band is. Op het moment van zang weet je dat het niet zo is. Het typische nasale harpgeluid waarbij de akoestische sound van de harp doorklinkt in het versterkte geluid doet je direkt denken aan de grootmeester James Cotton. Techniek van handzetting en tonblocking is duidelijk te horen. Een ontzettend groot lof aan Nico Wayne Toussaint om dit voor elkaar gebokst te hebben. Heel groots!! Cotton Crop Blues en One More Mile zijn nog zulke voorbeelden. Trouwens de laatst genoemde is een lekker funky groovend nummer waarbij Nico een heerlijke solo blaast met een perfecte ondersteuning van de blazerssectie. Uiteraard mogen  Rocket 88 en Midnight Creeper niet missen op zo’n album. Energievol met mooie blazersarrangementen. Een rustpuntje is het Hot’N Cold en HardTimes Blues. Het album geeft erg goed het oeuvre van James Cotton weer. Een voortreffelijk album aangevuld met een aantal live nummers. Afsluitend kan ik alleen maar schrijven dat de Chicago bluesliefhebber met deze cd volledig op zijn wenken bediend wordt. Nico Wayne Toussaint met zijn Big Band hebben een parel van een cd uitgebracht. Zijn dertiende cd ‘Nico Wayne Toussaint Plays James Cotton’ uitgebracht op vrijdag de dertiende oktober j.l. kan alleen maar een groot succes worden. Jammer dat we deze band veel te weinig kunnen bewonderen op de grotere Festivals in ons Nederland.
Mogelijk een gouden tip!!

01. No Cuttin’ Lose
02. River’s Invitation