Recensie: Newport Electric – Thin Wild Mercury

Newport Electric – Thin Wild Mercury
Releasedatum: 4 mei 2018

Er is weer een prima Americana album uitgekomen waar ik jullie graag kennis mee wil laten maken. Het is het tweede album van de band Newport Electric uit London, ON, Canada. Deze band bestaat uit Dusty MacMillan (bas, zang), Roger Osmond (drums, zang), John Couture (zang, gitaar, harmonica), Steve Sinclair (sologitaar, zang) en Adam Plante (toetsen, zang).
Zij zijn verantwoordelijk voor een album waarop zowel breekbare ballads staan als pittig rockende nummers.

Het album wordt geopend door Dancing To The Beat Of Your Broken Heart. Een stuwende en toch ingehouden rocker met een soulgeluid waarbij het orgel van Adam Plante goed van pas komt. Hier valt ook direct het rauwe stemgeluid van John Couture op en de felle gitaarriffs. Two Outlaws Ride begint als een krakende vinylversie om daarna los te barsten in een swingend, luchtig Americana nummer waarin zowel country als soul invloeden aanwezig zijn. Een nummer dat enigszins vergelijkbaar is met het rockende werk van Hank Williams Jr.
Daarna is het ingetogen voortdeinende Shake Yer Blues (Mary Wake Up) aan de beurt. Een desperaat klinkend nummer met Band-achtig orgelwerk. Brakerman is een ballad, die door de rauwe gromstem van John Couture toch weer net iets extra heeft. Het nummer neemt, naarmate het vordert, in felheid toe om fel rockend te eindigen.
Safe And Warm is ook een ballad maar dan eentje met een Bob Seger geluid waarin accordeon, steelgitaar en fiddle opduiken. De ballad Tail Lights Fade doet door zijn zwevende geluid aan Pink Floyd denken en krijgt door de heerlijk huilende steelgitaar ook nog eens een 70’s countryrock geluid. Het mid-tempo Over Yonder is een nummer waarin het geluid van Tom Petty en Soul Asylum vermengd worden en waarin een bijtende gitaarsolo te horen is. The Mighty River is een breekbare ballad, die zeer soulvol gezongen wordt en waarin een bluesy gitaarsolo opduikt. Ook Better Days is een ballad maar dan weer uit het Bob Seger straatje. Het album wordt afgesloten door het korte akoestische en breekbare My Sweet Love.

Een zeer aangenaam Americana album, dat aan te raden is aan fans van bijvoorbeeld Bob Seger, Hank Williams Jr, Tom Petty of Soul Asylum.

01. Dancing To The Beat Of Your Broken Heart
02. Two Outlaws Ride