Recensie: Netto Rockfeller – The Latin American Mojo Style Of Netto Rockfeller

Netto Rockfeller – The Latin American Mojo Style Of Netto Rockfeller
Format: CD – Digital / Label: Blue Crawfish Records
Releasedatum: 13 maart 2018

Naast samba klanken, bossa nova en sensuele carnavalsliederen bestaat er ook nog zoiets als Braziliaanse bluesrock! En gitarist Netto Rockfeller is daar een uitstekend voorbeeld van! Hij timmert al jaren aan de weg en heeft nu weer een nieuw album uitgebracht waarop hij wordt bijgestaan door Kid Andersen (bas, piano, orgel), June Core (drums) en gasten als Jim Pugh (piano) en Uirá Cabral op de harmonica.
We hebben hier te maken met lekker ouderwetse bluesrock, die doet terugdenken aan het geluid van de oude Fabulous Thunderbirds. Dat houdt automatisch in, dat er ook voldoende rhythm & blues en rock & roll op het album is terug te vinden. Het gitaargeluid van Netto is net zo puntig en fel als dat van Jimmie Vaughan.

Netto opent met de stuwende liefdesverklaring aan Rockefeller’s Girl. Lui groovend met felle gitaarriffs en een pompend orgel van Kid Andersen. In de slowblues Half Past Midnight wordt de zang verzorgd door John Blues Boyd, een neef van Eddie Boyd. Daarom is het niet vreemd dat de bluespiano centraal staat in dit nummer naast het fel priemende gitaarwerk van Netto.
Het rockabilly gehalte in Try Me One More Time is vrij hoog, al was het alleen maar door die swingende “slappende” bas. Netto levert ook hier weer een felle, puntige solo af. Na “Tears On My Pillow” van Johnny Nash en “Pillow Talk” van Sylva hebben we er weer een ode aan het “kussen” bij met Netto’s Only My Mama And My Pillow. Het zal je niet verbazen dat we hier met een slaperige ballad, in de beste Freddy Fender stijl, te maken hebben met Netto’s diep twangende gitaar en zang van Alamo Leal.
Nessa Estrada is een loom pompende shuffle met schroeiende harmonica van Uirá Cabral. De losjes swingende shuffle Troubles, Troubles doet enigszins aan Fats Domino’s “I’m Walkin” denken en wordt zeer soulvol gezongen door zangeres Whitney Shay.
Caramelo De Menta is een cover van de Peruaanse 60’s band Los Pakines De Peru. Een typisch 60’s instrumentaal gitaarpop nummer. Door de Zuid-Amerikaanse swing krijgt dit nummer al snel een Santana luchtje. She’s So Hard To Find is een cover van de Braziliaanse bluesrocker Solon Fishbone. Een lome, rauwe shuffle waarin Netto puntig gitaarinjecties toe dient.
Nog een cover, Rock ‘n’ Roll Tonight, afkomstig van de Texaanse bluesrocker Fernando Noranha. Een nummer in de beste Stevie Ray Vaughan stijl. Simpel, stuwend en daardoor een perfect rockende afsluiter van dit album.

Netto Rockfeller heeft alweer een prima blues album uitgebracht. Het is nu alleen nog maar de vraag wanneer het Nederlandse bluesrock publiek deze Braziliaan eens in hun hart sluit. Hij verdient het namelijk!!

01. Rockefeller’s Girl
02. Half Past Midnight
03. Try Me One More Time