Neil Young

NEIL YOUNG – Bluenote Café
Format: 2CD-4LP/ Label: Reprise Records
Releasedatum: 13 november 2015

Tekst: Gerrit Schinkel

Net als Bob Dylan en The Rolling Stones is ook Neil Young al langere tijd bezig om zijn rijke muziekarchieven te “plunderen”. Aan de nu al beroemde Archives Performance Series is deze maand een nieuwe loot toegevoegd, het dubbelalbum ‘Bluenote Café’, met live opnamen van concerten die Neil Young in 1987 en 1988 gaf. Concerten die vooral in het teken stonden van zijn nieuwe studioalbum ‘This Note’s For You’ dat in 1988 verscheen.

Op ‘Bluenote Café’ staan in totaal 23 nummers, eigenlijk 21, want op nummers met de titels Welcome Rap (34 seconden) en Encore Rap (ruim een minuut) zijn slechts een welkomstwoord en applaus te horen. De nummers zijn opgenomen in Mountain View Theater in Mountain View (California), The Fillmore in San Francisco, The Palace in Hollywood, The World in New York, Angoura Ballroom in Cleveland (Ohio), CNE in Toronto (Canada), Lake Compounce in Bristol (Connecticut), Jones Beach in Wantagh (New York), Pier 84 in New York en Polar Creek Music Theatre in Hoffman Estates (Illinois). Op het album staat ook een aantal nummers die nooit eerder zijn uitgebracht, zoals b.v. Soul Of A Woman, Bad News Comes To Town, Doghouse en Crime Of The Heart.

Neil Young wordt op ‘Bluenote Café’ bijgestaan door zijn maatjes Frank Sampedro en Ralph Molina van Crazy Horse, multi-instrumentalist Ben Keith en een grote big band, die op bijna alle nummers zeer nadrukkelijk zijn stempel drukt. De opener Welcome To The Big Room, is een midtempo blues waarin alle musici zich meteen van hun beste kant laten zien. De blazers komen helemaal op stoom in Don’t Take Your Love Away From Me, een orkestrale slowblues van bijna tien minuten. This Note’s For You wordt soms massaal door het publiek meegebruld. De ritmesectie is uitstekend op dreef in Ten Men Workin’, Soul Of A Woman en Ain’t It The Truth. Bad News Comes To Town is wat mij betreft het hoogtepunt van disc 1. Een mooie slowblues, met sax solo’s, blazers, orgel en lyrische gitaarsolo’s van Neil Young himself. Acht minuten genieten.

Disc 2 begint met het funky I’m Goin’, uitstekend drumwerk van Ralph Molina en Neil met zijn karakteristieke mondharmonicageluid. Ordinary People is wederom een hoogtepunt. Alles zit in deze bijna dertien minuten durende epische soulblues. Neil Young en zijn bigband in optima forma! Crime In The City is weer een voorbeeld van krachtige gitaarsolo’s van de meester. Fool For You en Sunny Inside zijn pure soul. Oh oh die blazers. Het slotakkoord is Tonight’s The Night. De klassieker uit 1975 krijgt een gloedvolle uitvoering van maar liefst ruim negentien minuten! Subtiele momenten worden afgewisseld met een dampende band. Een meer dan uitstekend slot.

Het is een lange zit, maar vervelen ho maar. ‘Bluenote Café’ is een lust voor het oor. Mooie soulvolle bluesrock van Neil Young met in topvorm verkerende begeleiders. Hopelijk zijn de archieven van Neil nog niet uitgeput.

Backing band:
• Ralph Molina (drums)
• Billy Talbot (bas)