Navarone – Salvo
Format: CD – LP – Digital / Label: Suburban
Releasedatum: 22 november 2018

Tekst: Martijn Wesseling

Nijmegen of Eindhoven, welke stad is nu echt de rockcity van Nederland? Rond 2010 ontstond er een grappige strijd tussen de twee steden (en stichtingen). Hierbij werden t-shirts met Nijmegen Rock City gedrukt en stickers in Eindhoven verspreid met daarop Rockcity is dead! Inmiddels kun je je afvragen of er niet meer steden zijn die dat predicaat kunnen dragen (er ontstaat bijvoorbeeld al erg veel moois in de studio van Pablo in Utrecht), maar dat er veel goede rockbands uit Nijmegen komen staat buiten kijf.

De vaandeldragers zijn al een aantal jaar de mannen van De Staat, maar ik denk dat we inmiddels kunnen stellen dat Navarone daar gebroederlijk naast staat. Met inmiddels hun vierde album (vijf als je live album ‘A Date At The Chapel’ ook mee telt) bewijzen de heren aan de top te staan van de vaderlandse rock scene.
Het verbaasd me dan ook dat de mannen nog steeds niet landelijk bekend zijn. De radio draait de bloedeloze rock van Kensington en Waylon trekt volle zalen met zijn platte imitatie van Southern rock. De echte muziekliefhebbers staan echter in de clubs door het land heen van authentieke rockers als Navarone, DeWolff en The Grand East te genieten.

Met dit vierde album en een deelname aan The Voice zou voor Navarone echter een doorbraak dichterbij dan ooit kunnen zijn. Het is jammer dat het nodig is, maar deelname aan het RTL4 programma laat een groot deel van het land kennis maken met deze fantastische band. Het moge duidelijk zijn, ik ben al een aantal jaar een groot liefhebber.
De mannen laten zich inspireren door jaren zeventig bands als Led Zeppelin en Deep Purple. De uithalen van zanger Merijn van Haren misstaan ook niet naast de zangers van deze legendarische bands. Tegelijkertijd hoor je ook veel invloeden uit de jaren negentig grunge en zelfs invloeden van bands als Rage Against the Machine zijn terug te horen. Dit alles in een heel authentiek en eigen jasje.
Op de voorlaatste plaat lieten ze al een een wat harder, maar tegelijkertijd ook wat radio vriendelijker geluid horen. Dit hebben ze doorgezet op ‘Salvo’, ik denk de toegankelijkste plaat tot op heden. Het knappe is echter dat ze nergens concessies lijken te hoeven doen. Het klinkt allemaal nog net zo authentiek en fris als bij de eerste plaat. Wat mij betreft zou Reset prima op de radio passen, een heerlijk funky rock nummer met een ontzettend verslavend intro. Ook Surrender zou wat mij betreft heerlijk klinken in de auto tijdens de ochtend- of avondspits, heerlijke energie waar ik in ieder geval ontzettend vrolijk van kan worden.
Voor wie regelmatig recensies van mijn hand leest mag het geen geheim zijn dat ik niet vies ben van een beetje groove in muziek. In een recensie van de NRC over de debuutplaat van Navarone stond de volgende zin “De vijf van Navarone zijn dienaren van de groove, met hakkelende gitaren en langzaam slepende drums die knipogen naar Led Zeppelin.” (bron: NRC) dit vat de muziek perfect samen. Die heerlijke groove is bijvoorbeeld de drijvende kracht in het heerlijke duistere Waste die over gaat in Cerberus de single die al eerder uit kwam. Dit geweldig bombastische nummer zal de komende jaren een plekje krijgen op de setlist naast meezinger Lonely Nights.
Robin Borneman en de bandleden zijn al jaren vrienden en werken regelmatig samen. Zo spelen leden van Navarone mee in de band van Robin Borneman. Andersom schrijft de singer-songwriter mee met teksten op albums van de band. Ook hier heeft hij weer meegeholpen aan wat liedjes, waaronder Another Way, ook al een erg fijn in het gehoor liggend liedje.

Wederom laat de band horen dat ze bij de absolute top van de vaderlandse rockscene behoren en dat rock veel meer is dan de, zoals de Belgen het zo mooi genoemd hebben, supermarktrock van zekere landgenoten. De band verdiend een groter publiek, hopelijk lukt dat via RTL4, maar laten we vooral hopen dat ze ook na dat avontuur dit soort concessie loze, authentieke en heerlijke meeslepende platen blijven maken.

Mijn favoriet is voorlopig Cerberus, heerlijk energiek nummer met psychedelische stukken en fijne uitbarstingen.

01. The Strong Survive
02. Reset