Navarone – Oscillation
Format: CD / Label: Rodeostar
Releasedatum: 20 januari 2017

Tekst: Rick Kanselaar

In 2012 zag het debuutalbum ‘A Darker Shade Of White’ van Navarone het levenslicht, unaniem lovende recensies viel de band ten deel met hun op jaren zeventig gestoelde rock. Een zegetocht langs diverse festivals en een uitgebreide clubtour was het logische gevolg. Live staat de band garant voor kwalitatief en overtuigend goede shows. In 2014 volgde de lastige tweede plaat ‘Vim And Vigor’ waarop meer geëxperimenteerd werd dan op de eerste plaat. Even leek het erop of Navarone hiermee afstapte van hetgeen de band zo goed maakte.

Fast forward naar november 2016, de eerste single van het nieuwe album ‘Oscillation’ wordt uitgebracht op het Rodeostar label en is getiteld Snake. Een monster-riff opent het nummer en de bass en drums leggen een fundering van gewapend beton. Zanger Merijn van Haren zingt/fluistert zijn teksten door de speakers om vervolgens heerlijk uit te halen. Halverwege explodeert het nummer op brute wijze, Navarone is terug!

Navarone weet waar zij de mosterd moeten halen en dat is bij de seventies dinosaurussen van Led Zeppelin, vooral de zang in Chrome  doet daar aan denken. Maar dat is slechts een referentie want Navarone is vooral Navarone. Een band die weet wat het is om goede rocksong te componeren. Een voorbeeld is Shadow met zijn prachtige opbouw, wederom een hoofdrol voor het gitaarwerk en een nummer gedragen door de scherpe stem van Merijn van Haren. Halverwege gaat de voet even van het gas om daarna genadeloos terug te komen.

De nummers Days Of Yore, Unmistakeably Everything en Don’t Belong zijn de relatieve rustpunten op de plaat en laten zien dat Navarone meer alleen dan stevige riffs en harde drums is. Het nummer Days Of Yore is zo’n nummer wat de robuustheid van Navarone kenmerkt, de pijnigende uithalen, het grootse gitaarwerk en een ritmesectie die de boel bij elkaar houdt maken van de ruim zeven minuten een waar genot.

Al met al is het meer dan drie kwartier genieten van deze Nederlandse band die met ‘Oscillation’ terug zijn aan het rockfront. Op 20 januari is de releaseshow van het album in thuisstad Nijmegen waarna verschillende cluboptredens in het land staan gepland. Navarone heeft met ‘Oscillation’ een plaat gemaakt waar u tegen gezegd kan worden.

01. Snake
02. Lonely Nights
03. Showtime