Recensie: Nathaniel Rateliff & The Night Sweats – Tearing At The Seams

Nathaniel Rateliff & The Night Sweats – Tearing At The Seams
Format: CD – LP – Digital / Label: Caroline
Releasedatum: 9 maart 2018

Tekst: Rik Hogeland

In 2015 bracht Nathaniel Rateliff & The Night Sweats hun eerste album uit, waarbij voornamelijk het nummer S.O.B. de band televisieoptredens opleverde en daarmee de gepaste bekendheid.
Drie jaar later zijn Nathaniel en zijn band terug met een tweede studie album: ‘Tearing At The Seams’. De verwachtingen liggen hoog, zeker na de vele uitverkochte zalen die de mannen de afgelopen jaren hebben gehad in verschillende tours rond de wereld.

Het album begint met het groovy Shoe Boot, een nummer dat grotendeels instrumentaal is en de luisteraar herinnert aan de sound die de band kenmerkte op het vorige album. Nathaniel’s stem krijgt op het eerste en tweede nummer (Be There) nog niet de ruimte die het verdient. Hij lijkt moeite te hebben met het vocaal opboksen tegen de vele jazz instrumenten dat het album rijk is.
Maar A Little Honey bewijst dat dit helemaal niet het geval is. Een R&B sound bouwt, in een prachtig samen spel met Nathaniel’s stemgeluid, op naar een catchy refrein. Hoewel je op dat moment het gevoel hebt dat dit het hoogtepunt van het nummer moet zijn, neemt Nathaniel je bij de hand door het nummer heen en brengt hij je nog bij diverse mooie stukken in het nummer, met als afsluiter een gelikte saxofoonsolo.
Hoewel het album tot nu toe geen nummers kent die je bij zullen blijven zoals S.O.B. van het vorige album, klinken ze allen erg prettig en zullen ze zeker menig jazz of R&B fan bekoren. Babe I Know klinkt als een (rustiger) nummer van Ray Charles, waarbij Nathaniel’s stem wordt begeleid door een rustig gitaar en pianospel.
Album technisch wordt het interessant wanneer we aankomen bij het zevende nummer, Intro genaamd. Het nummer voelt daadwerkelijk aan als een introsong van een televisieshow of optreden. Het lijkt de intro van een aantal nummers die een steeds meer uitdovende relatie omschrijven. Waar Nathaniel bij Intro nog lijkt te smeken om affectie en de schuld bij zijn wederhelft te leggen, komt hij daar bij Baby I Lost My Way, (But I’m Going Home) op terug en steekt hij een hand in eigen boezem:

“Been pushing through a crowd on an empty street
Everything that you worked for but still can’t see
Baby take it from someone who knows, I’m trying hard just to get back home
Only thing, honey, that I need is your arms around me”

You Worry Me is de grootste hit van het album. Niet geheel onverwacht is dit nummer ook het meest in te delen op het soul-genre, een formule waarmee Nathaniel in zijn vorige singles ook scoorde.
Het thema ‘relaties’ lijkt een rode draad te vormen door het album. Zo ook in het nummer Still Out There Running. In het nummer vraagt een stel zichzelf af of ze, ondanks dat ze gelukkig zijn samen, ze misschien toch alles achter zich moeten laten en opnieuw te beginnen. Een thema waar vele televisieprogramma’s over gemaakt zijn, maar met de krachtige stem van Rateliff klinkt het toch vernieuwend en anders. Deze stem sluit het album af met het titelnummer. Tearing At The Seams is opnieuw een nummer dat geen eer doet aan de stem van Nathaniel en wederom lijken de instrumenten en zijn stem met elkaar in strijd voor een plekje op de plaat. Erg jammer, zeker omdat het nummer tekstueel gezien veel heeft te brengen. Het is een persoonlijk en emotioneel nummer en dient als een ware afsluiter van het relatieverhaal waarin we werden meegenomen.

Het is een prettig album om naar te luisteren. Veel nummers zijn zeker te waarderen en op een aantal nummers komt de stem van Nathaniel goed tot zijn recht. Instrumentaal gezien zit het album zeker goed voor de jazz- of soulliefhebber, maar het album mist de kracht van het debuutalbum. Desondanks veel belovend voor de toekomst van een band die hun eigen geluid hopelijk nog verfijnen.

01. Shoe Boot
02. Be There
03. A Little Honey