Recensie: Natalia Sikora – Tribute to Mira Kubasińska

Natalia Sikora – Tribute to Mira Kubasińska
Format: CD / Label: MTJ Records
Releasedatum: 11 mei 2018

Ik ga hierbij even een lans breken voor de Poolse bluesrock. En om precies te zijn, bluesrock die geheel in het Pools gezongen wordt. Natalia Sikora is een Poolse zangeres en actrice, die in eigen land bekend werd als winnares van The Voice Of Poland. Zij is inmiddels al toe aan haar vierde album en dat is een eerbetoon geworden aan Mira Kubasińska. Zij was zangeres van de in Polen legendarische bluesrock band Breakout. In 2005 overleed zij aan een hartinfarct.
Het album is geheel gevuld met covers van Breakout nummers en, zoals gezegd, zijn die allemaal Poolstalig. Ik moet toegeven dat het in het begin even wennen was aan die Poolstalige zang maar het feit dat Natalia over een enorm rauwe strot beschikt maakt al gauw veel goed.

De opener Pożegnalny Blues gaat direct fel van start en is een funky bluesrocker met een prachtig pompend soulorgel en priemend gitaarwerk. Jammer genoeg beschikte ik niet over enige info over de begeleiders. Hier hebben we gewoon te maken met een kwaliteitsbluesrock song, die toevallig in het Pools gezongen wordt. Masz To Dziś is een op volle kracht rockend nummer met rauwe zang en een licht psychedelisch randje. In de break in dit nummer is een ruimtelijke gitaarsolo te horen. In de ballad Na Drugim Brzegu Tęczy’ is een sfeervolle sax te horen. De soulvolle rauwe zang van Natalia heeft hier iets weg van de schuurpapieren strot van Bonnie Tyler. Nie Przechodź Obok Mnie is een ontspannen swingende shuffe vol soul. Het is knap om te horen hoe Natalia die onmogelijk klinkende Poolse woorden toch swingend in dit nummer weet in te passen. De spetterende funky bluesrocker Poszłabym Za Tobą zit vol met gierend gitaarwerk en krachtige zang.
In Zapraszamy Na Korridę hangt een dreunend Vanilla Fudge-achtig geluid, dat afgewisseld wordt met uptempo rock. Powiedzieliśmy Już Wszystko is een ballad waarin het bluesrock geluid even ingeruild wordt voor een smaakvol melodieus rockgeluid, dat lichtjes aan Whitesnake doet denken maar dan wel met een fluitsolo!! Do Kogo Idziesz start met dreigend kletterende drums en ontwikkelt zich tot een psychedelisch nummer met een aantal stevige rock breaks. In de rockballad Co Tam Za Mgła valt Natalia’s zwoele zang op en de warme orgelklanken. In Nie Zapalaj Swiatła blijkt dat de Bo Diddley beat in Polen nog steeds aanwezig is. Deze beat wordt hier in vlammende rockende vorm gegoten. Wielki Ogień is een ingetogen breekbare shuffle die lui voortpompt en naarmate het eind nadert steeds bombastischer wordt.
Het album wordt afgesloten door de melancholische ballad Liście Zabrał Wiatr.

Naar aanleiding van het gebodene op dit album ga ik toch maar eens op zoek naar de andere albums van Natalia Sikora en ook naar de albums van de band Breakout. Ik besef mij nu ook dat ik na het beluisteren van dit album ineens dacht “verhip…er werd de hele tijd in het Pools gezongen”!!!

01. Pożegnalny Blues
02. Masz To Dziś
03. Na Drugim Brzegu Tęczy’