Recensie: MYLK – Rough Riders And Underdogs

MYLKRough Riders And Underdogs
Format: CD – Digital / Label: Isa Records
Releasedatum: 27 augustus 2017

Tekst: Anne Kruiter

Als je het wil maken in de huidige popscene moet je jong zijn. Deze regel geldt gelukkig niet voor de blueswereld, en daar plukken de oude rotten van MYLK de vruchten van. De vier leden van de Limburgse bluesband hebben al jarenlange ervaring in andere bands, maar spelen met MYLK voelt voor deze gasten als thuiskomen. MYLK staat voor Music You’ll Like, of dit ook geldt voor ‘Rough Riders And Underdogs’ gaan we ontdekken.

MYLK zag in 2015 het levenslicht met de lancering van hun E.P ’47th Street’. Daarna hebben de mannen niet stil gezeten. In 2016 kwam het eerste studio album ‘Live It Lou’ uit, en nu een jaar later is ‘Rough Riders And Underdogs’ verschenen. Met allemaal eigen composities beloofd het een interessant album te worden.

Rough Riders opent direct goed. Een sterke riff een goede lik, met Life Aint Easy maakt de band direct duidelijk waar ze het van moeten hebben: energie.  Zelf zegt de band ergens tussen southern rock en blues in te zetten, oftewel: ‘Too far north for blues, too far south for rock’. Zowel Life Aint Easy als Eyes Wide Open beginnen aan de zuidkant van deze schaal. Blijkbaar gaat de noordkant helemaal door richting Seatle. Piller To Post doet me erg denken aan Pear Jam. Een vuige rock plaat die zo uit de jaren 90 is ontsnapt.

Na een flinke dosis energie is het tijd voor de eerste ballad. Why Am I Angry klinkt wat gedateerd. In de eerste drie nummers komt de band hier nog mee weg dankzij sterke riffs en goed spel. Maar nu het wat inzakt en de band het meer moet hebben van songstructuur en zanger Dave James Hendrikse valt MYLK toch een beetje door de mand. De song is erg standaard en wordt nergens echt spannend. Dave zingt overigens op de rest van de plaat keurig. Een knappe heldere stem die ergens in de verte aan Bruce Dickinson doet denken. Helaas mist Dave een rauw randje. Dat had dit album wel kunnen gebruiken.
Gelukkig komt de plaat hierna op gang. Lie To Me, Way Back Home en Johnny Had a Riffle zijn drie lekkere rock’n’roll tracks. Maar MYLK gaat pas goed los op het eind van de plaat. Old Skool Rock’n’Roll swingt de pan uit met een flinke dosis jeugdige energie. Na al het jaren 90 gitaargeweld is het tijd voor wat rust. De heren sluit af met het bluesy Left My Groove Thang On The Table. Zo zijn we uiteindelijk toch in het Zuiden beland.

Eindoordeel
Met ‘Rough Riders And Underdogs’ heeft MYLK een prima plaat aangeleverd. Uptempo is waar deze band zich thuis voelt en die songs weten ze goed uit te bouwen. Maar waar goede blues tijdloos is, is deze plaat dat duidelijk niet. De sound en composities van deze band klinken mij allemaal wat gedateerd in de oren. De jaren 90 waren een goed tijdperk voor rock. Maar om aan de 90’s revival mee te doen moet je wel wat vernieuwing door hebben gevoerd. Die kans heeft MYLK helaas laten liggen. Desalniettemin zijn ze goed in wat ze doen. Dus; Mis jij Pearl Jam en Guns’n’Roses? En kan je een powerballad op zijn tijd waarderen? Ga dan deze plaat luisteren.

Rough Riders & Underdogs

Mylk – Rough Riders & Underdogs (Official Album Teaser)Release date: August 27th. #blues #bluesrock #Fans of Southern Rock #countryrock #rock #3fm #indiecharts #Qmusic

Posted by Mylk on Monday, 7 August 2017