waters-winter-cotton-live-in-philadelphia-1977-front

Muddy Waters, Johnny Winter & James Cotton – Live in Philadelphia 1977
Format: CD – Download / Label: Broadcasting Radio Records
Releasedatum: 7 juli 2016

Tekst: Filip Heidinga

Bij elke nieuwe Muddy Waters release krijg ik altijd een dubbel gevoel: ten eerste is het een goed teken dat er nog steeds albums van Muddy Waters worden uitgebracht. Aan de andere kant is er niet al genoeg uitgebracht? Voegt dit album nog wel iets toe? Er zijn al zoveel Muddy Waters albums.

Maar deze release is toch anders dan de anderen aangezien dit een compleet concert is van Muddy samen met Johnny Winter en James Cotton. We hadden natuurlijk al ‘Breakin It Up, Breakin It Down’ uit 2007 maar dat waren opnames van vier verschillende optredens en dit album komt maar van één concert. Maar echt een nieuwe opname is het niet, deze opname is al zeer lange tijd bekend op bootleg en de echte fan zal die dan ook wel hebben. En daarbij bestaat de bootleg versie uit twee cd`s met Johnny Winter die de eerste helft van de show speelt waarna Muddy Waters (op cd 2) ook het podium opkomt.

Maar laten we bij het begin beginnen. Muddy Waters is al vele jaren succesvol als hij in 1975 vertrekt bij Chess, waar hij sinds de jaren vijftig onder contract stond. In 1975 werd Chess records overgenomen en bracht het geen nieuw materiaal meer uit. Tijd voor Waters om een nieuw platenlabel te vinden. Iets wat niet makkelijk was aangezien Waters de laatste jaren steeds minder succes heeft. Als zijn manager bij Columbia aanklopt wordt die door verwezen naar het Blue Sky label wat onderdeel is van Columbia. Ook bij het Blue Sky label zit Johnny Winter die op dat moment van plan is om de rock gedag te zeggen en weer blues wil gaan spelen. Johnny Winter is een groot fan van de muziek van Muddy Waters en de twee komen elkaar regelmatig tegen tijdens hun tournee’s. De eerste ontmoeting tussen de twee vind plaats tijdens een festival in 1960 waar ze allebei spelen. Als de manager van Muddy Waters Johnny Winter vraagt of hij het nieuwe album van Waters wil produceren is Winter meteen erg enthousiast. Het album ‘Hard Again’ komt begin 1977 uit en betekend de grote comeback voor Waters. Bijna meteen na de release gaan Muddy Waters, Johnny Winter en James Cotton samen met de Muddy Waters band op een lange tournee.

Dit concert in Philadelphia is redelijk aan het begin van de tournee, en zoals eerder gezegd speelt Johnny Winter de eerste helft van de show (niet op deze release) en voegt Muddy Waters zich bij hem voor de tweede helft van de show. Het concert bevat klassieke Muddy Waters nummers als Hoochie Koochie Man, Got My Mojo Working, Trouble No More en Mannish Boy allemaal in geweldige versies. Uiteraard spelen ze ook een paar nummers van het, dan nieuwe, album ‘Hard Again’: Blues Had A Baby en Deep Down In Florida, en het eerder genoemde Mannish Boy die voor het ‘Hard Again’ album opnieuw werd opgenomen. Walkin’ Through The Park wordt tijdens dit concert ook gespeeld en is opgenomen voor het ‘Hard Again’ album maar zal pas in 2004 als bonustrack worden toegevoegd aan het album. Wel verschijnt het nummer vier jaar later op het ‘King Bee’ album, het laatste album van Muddy Waters, wederom met Johnny Winter als producer. Het concert laat horen dat de drie mannen veel lol op het podium hadden, en het klinkt gewoon geweldig.

Kortom: Een mooie registratie van Muddy Waters samen met Johnny Winter en James Cotton. Het album laat horen dat Muddy Waters in 1977 nog lang niet uitgeblust was en samen met de andere twee met veel energie een uur lang speelt. Voor de echte verzamelaar niks nieuws maar voor wie de bootleg niet heeft is dit een mooie toevoeging op ‘Breakin’ It Up, Breakin’ It Down’ aangezien er op deze release veel nummers staan die daar niet opstaan.

01. Hoochie Koochie Man
02. Blow Wind Blow
03. Walkin’ Through The Park