Recensie: Mr. Sipp – Knock A Hole In It

Mr. Sipp – Knock A Hole In It
Format: CD / Label: Malaco Records
Releasedatum: 07 april 2017

Tekst: Martin van der Velde

Bij ons komt Mr. Sipp in 2015 ineens uit het niets behoorlijk naam maken. Het winnen van de International Blues Challenge in Memphis in 2014 heeft de beste man geen windeieren gelegd. Naast een aantal festival optredens kunnen we via een uitzending van VPRO Vrije geluiden voor het eerst kennis met Mr. Sipp maken. Deze omroep heeft hem samen met Dexter Allen uitgenodigd om een studio optreden te verzorgen en zo kan Mr. Sipp zich gelijk aan een heel groot publiek presenteren en doet dat op voortreffelijke wijze. Maar uiteraard is er voor deze eerste kennismaking heel wat aan vooraf gegaan. Castro Coleman, zoals de man in werkelijkheid heet komt op 25 augustus 1976 in McComb Mississippi ter wereld. Blijkbaar een goede voedingsbodem om het in het muziekcircuit ver te schoppen, want ook Bo Diddley, King Solomon Hill, Omar Kent Dykes en zelfs Britney Spears` wiegje heeft in deze plaats gestaan. Op zijn zesde begint hij met gitaarspelen en bekwaamt zich later ook in zingen en componeren, wat hem in staat stelt om op jonge leeftijd al zijn eigen nummers te schrijven. Het geloof neemt een belangrijke plek in zijn leven in en daarom is het niet zo vreemd dat Castro Coleman zich de eerste 20 jaar van zijn muzikale carrière richt op gospel muziek. Hij maakt binnen dit genre deel uit van vele grammy genomineerde projecten die opgezet zijn door groepen als The Williams Brothers, The Jackson Southernaires, Rhonda Chambers, The True Believers en The Pilgrim Jubilee Singers waarmee hij wereldwijd heeft opgetreden. Pas in 2012 stort Castro Coleman zich op blues georiënteerd materiaal en doet dat jaar mee aan de voorrondes om toegang te krijgen tot International Blues Challenge. Gelijk het eerste jaar wordt hij uitverkozen om deel te nemen aan de IBC van 2013 en eindigt als finalist. Wanneer hij de Vicksburg Blues Society in 2014 voor de tweede keer vertegenwoordigt lukt het hem om deze prestigieuze prijs in de wacht te slepen. En dan gaat het snel, mede door het ontvangen van diverse nominaties en onderscheidingen. Zo ontvangt hij in 2014 een Gibson Best Guitarist Award en Jus’ Blues Bobby Rush Entertainers Award. Alsof dat niet genoeg is mag hij het jaar daarop de hand al weer ophouden voor diverse Jackson Music Awards, waaronder voor International Male Blues Artist, Blues Artist of the Year en Entertainer of the year. Ondertussen heeft Castro Coleman onderdak gevonden bij Malaco Records en brengt in 2013 het album ‘It’s My Guitar’ uit dat twee jaar later opgevolgd wordt door ‘The Mississippi Blues Child’, wederom op Malaco Records en dat met een nominatie voor een Blues Music Award in de categorie New Artist Album Debut als zeer succesvol mag worden gezien.

Zijn Knock A Hole In It Tour heeft hem naast Nederland onder andere naar Hong Kong, Brazilië, Denemarken, Spanje, Zwitserland en België gebracht. ‘Knock A Hole In It’ is ook de titel van de zojuist, op Malaco Records verschenen album en meteen ook de titel van de eerste track. Met zijn begeleidingsband die bestaat uit toetsenist Carroll McLaughlin, bassist Jeffrey Flanagan en wisselend op drums Stanley Dixon en Murph Caidedo wordt er gelijk stevig afgetrapt. Stevige funky rock elementen typeren de titel track Knock A Hole In It. Nee, dan klinkt Bad Feeling een stuk traditioneler, een plan dat hij ook doortrekt op het relaxt gespeelde Stalking Me, maar vervolgens met een zeer modern gitaarsoundje tijdens zijn solo de traditie naar zijn hand zet. Ook het vrolijk en vlot klinkende Juke Joint en de slow blues Strings Attached liggen nog dicht tegen traditionele blues aan. Sea Of Love en Baby Your Mine liggen door de akkoorden structuur daar in tegen verder van de blues af en vallen meer in de categorie rock ballads. Gotta Let Her Go is een groovende shuffle die heerlijk in de kont hangt en die je toch even aan Stevie Ray Vaughan en Jimi Hendrix doet denken. Ook Going Down, met zijn vele gitaar effecten zit in deze hoek. Met het grootste gemak schakelt Mr. Sipp over naar meer soul gerelateerd materiaal dat mede kleur wordt geven door de Jackson Horns, die bestaat uit  in Kimble Funchess (trompet), Jessie Primer (saxofoon) en Robert Lamkin (trombone) in Turn Up en Love Yourself. De soulballad Love Don’t Live Here Anymore die het zonder blazers moet stellen vormt een rustpunt op dit album. Een lange eigen bewerking van Little Wing besluit deze gevarieerde cd. Een ijzersterk album van Mr. Sipp dat grooved van het begin tot het eind met slechts hier en daar wat rustpunten. In zeer korte tijd heeft deze veelzijdige muzikant, die naast een geweldige stem ook nog eens over een uitstekende gitaartechniek beschikt zichzelf geheel op de kaart gezet.

01. Knock A Hole In It
02. Bad Feeling
03. Stalking Me