Recensie: Mr Bison – Holy Oak

Mr Bison – Holy Oak
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Subsound Records
Releasedatum: 25 mei 2018

Teruggrijpen naar de sound van de jaren zeventig, de jaren van Black Sabbath en MC5 dat is iets dat veel bands reeds gedaan hebben die Mr Bison zijn voorgegaan. En om op inmiddels dit al redelijk platgewalste pad toch boven het maaiveld te kunnen uitstijgen, daar heeft Mr Bison iets op gevonden. Zij zijn geen standaard rock trio van drum, bas en gitaar maar een gitaar gitaar drums trio. In de uitvoering van hun nummers hoor je dit terug, de gitaar sound is overweldigend. Motorspycho halen zij aan als hun inspiratie bron maar ik wil ook Clutch en Mos Generator niet onvermeld laten.

Matteo Barsacchi (guitar/vocals), Matteo Sciocchetto (guitar/vocals), Matteo D’Ignazi (drums/sound effect/vocals). De drie Matteo’s creëren als een soort drie musketiers een orgie aan lompe riffs doorspekt met vinnige solo’s en fijnzinnige intro`s. Muziek waar elke rechtgeaarde stoner rock liefhebber blij van wordt. In het stoner veld is hun vooruitgang ook niet onopgemerkt gebleven gezien de lange lijst aan voorprogramma’s van bekende rock en stoner bands die zij reeds mochten vullen, Danko Jones, Red Fang, Mondo Generator, Karma To Burn, My Sleeping Karma.

‘Holy Oak’ is hun vierde plaat en neemt je mee in alles wat stoner rock zo onweerstaanbaar maakt. Neem de titeltrack, een schoolvoorbeeld; een lome rif waarmee ze de zaak op gang brengen, wat zweverige spacey zang erover heen en dan doorduwen naar een opklimmend tempo en geluidsexplosie van dik zeven minuten. Het ideale stramien binnen het genre, die finesse beheersen ze tot in de puntjes. Een ander sterk punt van Mr Bison is doordat ze met twee gitaren spelen, de rifs opbouwen en aan elkaar rijgen als vanzelf gaat. Zoals The Bark bijvoorbeeld, worden de rifs zo door elkaar geregen dat je steeds weer verrast wordt. Alles vakkundig dicht gemept door Matteo drie.
Zo trakteren Mr Bison, de drie Matteo’s, ons  op een negental nummers alles van super kwaliteit, alles is goed aan de nummers maar om een paar persoonlijk highlights te noemen de openingstrack Roots, lomper kan het bijna niet. De titeltrack Holy Oak,  het schoolvoorbeeld en Heavy Rain hoe bouw je een nummer op, klasse.

Zo door het jaar heen doet het me deugt dat de stoner- en de heavy bluesrock met grondslagen in jaren zeventig stijliconen Led zeppelin, Deep Purple en Black Sabbath ook binnen Blues Magazine steeds weer hun aandacht krijgen.

01. Roots
02. Sacred Deal
03. Heavy Rain