Recensie: More Than Blues – Branded By The Blues

More Than Blues – Branded By The Blues
Format: CD / Label: Marista
Releasedatum: 27 november 2017

Het feit date er in de band More Than Blues een stelletje doorgewinterde muzikanten zit, is zeer zeker op hun debuut te horen. Ik heb het dan over zanger-gitarist Lain Barbier (o.a. ex-Turbo en Diesel), drummer Nico Groen (o.a. ex-Herman Brood), organiste Anita Duijf (o.a. ex-Girlie) en de Chileense bassist Mauricio Guerra Lopez (o.a. ex-Dilana Smith).
Op hun debuut wagen zij zich voornamelijk aan een aantal covers. Maar die zetten ze dan wel even naar hun eigen hand.

Het oude Temptations nummer Can’t Get Next To You krijgt een rauwe blues versie waar blijkt dat Leen Barbier nog steeds tot Nederlands meest ondergewaardeerd zangers hoort. Hij blijkt ook nog eens uitstekend met de gitaar overweg te kunnen. Dat blijkt uit de vette solo die hij hier aflevert. De band heeft zich voor deze cover trouwens duidelijk laten inspireren door de versie die The Jess Roden Band jaren geleden al van dit nummer opnam.
Ook in de cover van het Allen Toussaint nummer Jump Mama is de versie van Jess Roden het voorbeeld geweest. Het nummer wordt in de More Than Blues versie getransformeerd tot een felle funky rocker.
Natuurlijk staat er ook een slowblues op het album en wel You’ve Mistreated Me met hard, brandend gitaarwerk van Barbier en een heerlijk rollend orgel van Anita Duijf. De cover van Muddy Waters’ Got My Mojo Working is erg verrassend. Zo verrassend zelfs, dat je er even aan moet wennen. Het nummer is namelijk in een New Orlenas funk jasje gegoten. Een hoekig en solide groovend nummer is het resultaat met wederom Barbier in gitarische topvorm en een soulvolle solo van Duijf. De versie van Screamin’ Jay Hawkins’ I Put A Spell On You weet minder te overtuigen. De slowblues versie blijft wat aan de tamme kant, ondanks de prima gitaarsolo.
Tot slot de grote verrassing van het album. Een cover van het Pink Floyd nummer Money! En vreemd geoeg misstaat de funky blues versie van dit nummer totaal niet bij de rest van het materiaal.

De ervaring spat er dus van af op dit prima album. Hopelijk gaan hun eigen nummers op een volgend album net zo overtuigen.

01. Can’t Get Next To You