Recensie: Monster Truck – True Rockers

Monster Truck – True Rockers
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Mascot Label Group

Releasedatum: 14 september 2018

De stoner- en hardrock liefhebbers weten dat het Canadese Monster Truck flink aan de weg timmert als het aankomt op een daverend potje hard rock. En dat laten ze horen, vanaf de eerste noot knallen ze er vol in. Ze hebben er in 2016 en 2017 een druk tourschema opzitten, zo toerden de wereld over als voorprogramma van grootheden als Nickelback en Deep Purple, met vaak een overrompelende indruk achterlatend. Het toeren met deze grootheden hoor je terug in de nummers op deze nieuwe plaat. De openingstrack True Rocker met Good old Dee Sider, is een festivaltrack bij uitstek en deze wordt gevolgd door Thundertruck, dit nummer knalt net zo je speakers uit als Deep Purple`s Highway Star.

Toch lijkt er met nummers als Evolution en Young City Heart een knieval gemaakt te zijn voor de commercie. Neem Evolution, het klinkt als Nickelback en al knalt Young City Hearts wel lekker door, het refreintje is rete commercieel. Het doet me denken aan een opgevoerde versie van Greenday. Valt er dan voor old skool Monster Truck fans niets te genieten?, zeker wel want met Devil Don’t Care en Undone knallen ze er twee stampers van een blues rockers uit. Het is de Monster Truck die we kennen.
Uiteindelijk trekken ze dit niet door en veranderd het in een wat andere stijl dan we gewend zijn. In My Own World komt de donkere stoner groove lekker op gang maar klinkt uiteindelijk toch meer als hardrock. Ook Demin Danger rockt er lekker op los maar kent ook een commercieel refreintje, goed om live lekker mee te zingen. Met Hurricane zitten ze weer op het goede spoor, lekker knallend en goed op tempo, strak drumwerk. De band sluit sterk af met The Howlin’ een slow rocker, met wat mondharmonica in de achtergrond.

Door een wat andere inslag klinkt het net wat gelikter, maar ga Monster Truck in de gaten houden, ze zijn op tournee met Black Stone Cherry, en dat beloofd een mooi package te worden op de Europese podia. Zeker als ze stijl invloeden blijven meenemen in hun volgende werk. Want ondanks de wat commerciële inslag van de nummers blijft het wel een verdomd lekkere rockband.

01. True Rocker (feat. Dee Snider)
02. Thundertruck
03. Evolution