Monster Truck

Monster Truck – Sittin’ Heavy
Format: CD-LP / Label: Mascot Records
Releasedatum: 12 februari 2016

Tekst: Jeroen Bakker

Ooit begonnen als hobbybandje maar inmiddels zijn de vier mannen van Monster Truck uitgegroeid tot een potentieel zwaargewicht in de heavy sector. Geheel op eigen kracht werd in 2013 met het debuut ‘Furiosity’ de Amerikaanse southern rock naar het noorden getrokken. Naar Ontario om precies te zijn. Nu is er ‘Sittin’ Heavy’, de opvolger waarmee ook de rest van de wereld door deze Canadezen moet worden veroverd.

De heren van Peter Pan Speedrock waren al eerder overtuigd en boekten de band voor Speedfest, hun eigen zelfgeorganiseerde feestje. Daarnaast wist het viertal indruk te maken op een zekere Saul Hudson, beter bekend onder de naam Slash en tevens gitarist van Guns ’N Roses, die het aandurfde om zijn optredens vooraf te laten gaan door dit stoere rock-vehikel. Zij en ook ZZ Top, Alice In Chains en de eerder genoemde Guns ’N Roses lieten zich graag op scherp zetten door de Truck als support mee te nemen. Nog nooit was het de bedoeling om de muziekindustrie van een frisse wind te voorzien want waarom zou je opnieuw het wiel willen uitvinden. Voor politieke statements en diepgaande teksten ben je hier eveneens aan het verkeerde adres. De heren van Monster Truck zijn de eersten die het toegeven. “Het is nu eenmaal zo gelopen en toevallig wordt onze muziek gewaardeerd. Prima toch?”, aldus gitarist Jeremy Widerman. Is er dan niets waar de muzikanten zich druk over maken? Zeker wel. Zo handelt de stevig beukende opener Why Are You Not Rocking? over het feit dat er tijdens de optredens zoveel mobieltjes worden gebruikt om te fotograferen of te filmen. “Ga toch lekker genieten en maak je vooral geen zorgen over morgen”, luidt het advies dat we in meerdere tracks terug zien komen. Tussen alle stoere kreten worden ook de gevoelskwesties niet vermeden. Zo is daar Don’t Tell Me How To Live, over de ervaringen van zanger/bassist Jon Harvey met zijn meisje die maar moeilijk kon wennen aan het ruige Rock ’N Roll-leven van manlief en de problemen die zij had met zijn langdurige afwezigheid tijdens de uitgebreide tournees van de band.

Mochten er vragen zijn over de betekenis van de albumtitel. Het is allemaal betrekkelijk eenvoudig bij deze rockers. Verwacht geen intellectuele spitsvondigheden. Bij Monster Truck houdt men daar namelijk niet zo van. Een voorbeeld? Het was in de cateringruimte van een festival waar drummer Steve Kiely helemaal losging op het buffet dat daar voor de muzikanten klaarstond en vervolgens maar nauwelijks in staat was om achter zijn drumkit plaats te nemen. “Oh man, I’m sitting heavy”, dat vrij vertaald zoiets als “ik plof uit elkaar” betekent. Albumtitel geregeld. Welkom in de wereld van Monster Truck. Lekker muziek maken, dat is waar het allemaal om draait. Kwamen we op het debuut al enkele composities tegen van hoogwaardige kwaliteit, op ‘Sittin’ Heavy’ bespeuren we hierin zelfs een duidelijk stijgende lijn. Zo is daar de prachtig opgebouwde bluesballad Black Forest waarin een hoofdrol is weggelegd voor de geweldige stem van Harvey en de wonderschone elektrische piano-klanken van Brandon Bliss. Diverse malen is het kwartet er in geslaagd om heel veel gevoel vastgelegd te krijgen en daarmee de luisteraar bij de kladden te grijpen. De fans van het echte platenwerk krijgen bij aanschaf van het vinyl-exemplaar als extraatje de bonus-track Midnight erbij.

Nieuwsgierig geworden? 1 April staat de Melkweg de gehele avond in het teken van Monster Truck. Een absolute must voor de liefhebbers van no-nonsense blues, rock en bluesrock met een flinke dosis gevoel en een zeer oprecht southern-accent.

01. Why Are You Not Rocking ?
02. Don’t Tell Me How To Live
03. She’s A Witch