Recensie: Monsieur Guillaume & His Zydeco Hepcats – Wailin’

Monsieur Guillaume & His Zydeco Hepcats – Wailin’
Format: CD – Digital / Label: Schmotown Records
Releasedatum: 1 augustus 2018

Wailin’ Dave uit Detroit was een harmonicaspeler en zanger, die in 2010 de band The Zydeco Hepcats oprichtte met de bedoeling om Detroit ook zijn eigen zydecogeluid te geven. Ik zei “was” want Dave overleed in 2015. De band is echter verder gegaan als Monsieur Guillame & His Zydeco Twisters. En nu is er een album verschenen met allerlei opnames waarop Wailin’ Dave nog te horen is. Een soort van eerbetoon dus. Sommige nummers komen hier in meerdere versies voorbij maar dat hindert niet. Ook het feit dat de live opnames qua geluidskwaliteit niet helemaal je-van-het zijn hindert ook niet want het geluid van deze band is daar gewoon te swingend en feestelijk voor.

Er staat een aantal nummers op het album, die in de kelder (oefenbruimte?) zijn opgenomen, zoals de opener All Night Long. Een heerlijk swingende mix van zydeco en blues met Dave’s snerpende en brandende harmonica en zijn rauwe Willy deVille-achtige stem en daarnaast ook nog flinke solo ruimte voor de accordeon van Monsieur Guillaume. Ook Paper In My Shoe komt uit de kelder en is een lui zwierende zydeoco shuffle, compleet met ratelend wasbord, warme accordeon en snerpende gitaar van Erich Goebel. Zydeco Train is een instrumentaal kelder nummer in de vorm van een stomende zydeco swinger waarin de accordeon en harmonica het nummer tot grote hoogte swingen, achterna gezeten door het raspende wasbord. De live nummers geven een goed beeld van het feestelijke geluid van de band. Zo is Hey Mama een statige bluesy zydecoshuffle. Door het koortje krijgt deze meezinger van een zydeco versie van The Impressions. De pompende harmonica van Dave zet het lui groovende Fumblin’ in werking met losjes roffelende drums, een swingende accordeon en brandende harmonica.
Dave noemt Yo Yo String “kinda funky”. Niks geen “kinda” want dit is een broeierige funkgroover met verschroeiend hard harmonicaspel! De zydeco swinger Zydeco Boogaloo doet denken aan “I Got Loaded” van Los Lobos en heeft een hoog jam gehalte. Hoogtepunt van het album is de live uitvoering van Sick, Broke And Hungry. Een feestelijke zydeco gospel met een “I Got My Mojo Workin’” drive. De meerdere versies van sommige nummers voegen eigenlijk niets aan elkaar toe maar dat maakt mij helemaal niets. Want ook deze versies swingen als een tierelier.

Een prima initiatief om de imposante Wailin’ Dale nog eens aan het grote publiek te presenteren. Zijn swingend en brandend geluid blijft zodoende voortbestaan. En nu is is het aan Monsieur Guillaume om ons te blijven verblijden.

01. All Night Long (basement recording)
02. Paper In My Shoe (basement recording)
03. Zydeco Train (basement recording)