Recensie: Mo Al Jaz And Friends – The Blues Of Little Walter

Mo Al Jaz And Friends – The Blues Of Little Walter
Format: CD / Label: Rhythm Bomb Records
Releasedatum: 28 april 2017

Tekst: Michel Zwiers

Als fan van Little Walter wilde ik graag een recensie schrijven over de in april uitgebrachte cd ‘The Blues of Little Walter’ van Mo Al Jaz And Friends. Ik had nog nooit van deze Fransman gehoord. Zijn friends bestaan uit Dexter Shaw en David Imir op gitaar, Fransesca Shaw(dochter van Dexter!) op contrabas en Robert Pokorny op drums.

Op Facebook zag ik al wel de aankondiging van deze cd. Via Rhythm Bomb Records lag hij bij mij in de brievenbus. Was er zeer benieuwd naar en na de eerste seconden ook zeer positief verrast! De opnamen brengt je direct in het Chess tijdperk. Zeer zorgvuldig  authentiek aandacht besteed aan de sound van niet alleen de individuele instrumenten maar ook het totaal plaatje. Het is in ieder geval een gigantische uitdaging en tevens op glad ijs gaand, om een “monument”- artiest als Little Walter te eren met een ode in de vorm van een cd als ‘The Blues Of Little Walter’. Mo Al Jaz zegt niet: ,Playing Little Walter Bluesʼ! De cd is heel duidelijk in zijn titel door The Blues of Little Walter. Dit schept zeer hoge verwachtingen. Ik kan u vertellen dat er met volle overgave aan deze verwachtingen is voldaan. De beheersing qua timing, sound en frasering van de mondharmonica en zang van Mo Al Jaz is perfect te noemen. Tuurlijk hoor je zo nu en dan in zijn zang, dat hij geen Amerikaan is. Voor mij helemaal geen probleem. Het geeft  in deze zijn eigen “fingerprint” aan het geheel. Wonderbaarlijk vind ik de vergelijkbaarheid met de opnamen van de echte Little Walter. Niet alleen Mo maar ook de rest van de band heeft zijn huiswerk ontzettend goed gedaan. Waarbij de ervaring van mij is dat er makkelijk over gedacht wordt om even een nummer te spelen van deze “harp”-gigant van weleer, toch meer aandacht behoefd dan even een bluesje spelen. Drummer Robert Pokorny maakt muziek met zijn drumstel waarbij de beat getrouw gespeeld wordt. Niet altijd makkelijk, maar hij beheerst dit zeer goed. Neem het openingsnummer Off The Wall waarbij hij direct laat horen waar het naar toe gaat!! Bassiste Fransesca Shaw legt de andere zijde van de basis met haar contrabas, waarop haar vader Dexter Shaw op gitaar heerlijk zijn ding kan doen. Elke keer weer vinden zij elkaar op de door Mo Al Jaz aangegeven accenten op zowel mondharmonica als zang. Het nummer It Ain’t Right  is naar mijn mening ultiem. De feel en sfeertje wat Mo & Friends neerzetten is geweldig. Tja, wanneer je een dergelijk cd gaat opnemen moet het perfect zijn. Anders met je het laten! Ik kan alleen maar schrijven dat elk nummer een zeer goed getroffen ode is aan de grootmeester van weleer Little Walter. Hulde aan Mo AL Jaz.

Tot slot, laat de achterkant van de jewel het verhaal van Little Water zien waarbij de foto aan de binnenzijde, naar twee kijken, inderdaad de Fransman in dezelfde pose laat zien.
Voor de pure liefhebber een prachtige aanvulling voor de verzameling.

01. Off The Wall