Recensie: Mitch Laddie Band – Another World

Mitch Laddie Band – Another World
Format: CD – Digital / Label: Steel Town Music
Releasedatum: 6 april 2018

Tekst: Joop van Rossem

Het was 2012 dat ik voor het eerst kennis mocht maken met de Britse muzikant Mitch Laddie. Op het moment dat zijn tweede album ‘Burning Bridges’ verscheen, was Laddie nog pas 21 jaar. De in 1990 geboren gitarist/vocalist/liedjesschrijver en producer werd in 2005 gevraagd door Walter Trout toe te treden tot zijn tourband; in 2016 stond hij met Trout met in ‘ons’ Paradiso. Op zijn zeventiende ondertekende hij een contract bij het gerenommeerde label Provogue, waar zijn debuut ‘This Time Around’ het levenslicht zag.
Opvolger ‘Burning Bridges’ kreeg veel positieve recensies onder meer in Classic Rock Magazine en werd zelfs door muziekmagazine Blues & Soul uitgeroepen tot album van het jaar. Op die plaat waren invloeden van Stevie Ray Vaughan, Eric Gales, Philip Sayce en Pat Travers nog duidelijk te traceren, maar desondanks was het een echt sterke cd.
Vanaf 2013 werd de naam veranderd in The Mitch Laddie Band en kwam ‘Live In Concert’ uit, gevolgd door het eveneens sterke ‘Let You Go’.
Op het vierde werkstuk vindt Laddie met zijn twee kameraden (bassist Rhian Wilkinson en drummer Matt Connor) steeds meer zijn eigen stijl waarin ook blazers opduiken (Forget About You). Middels sterke songs als Believer, het funky rockende Precarious Man, het instrumentale fusionstuk Portfolio, het zwaar rockende en met een heerlijke gitaarsolo versierde Burning, de al eerder uitgebrachte single Home en het fraaie slotakkoord Time And Time Again houdt de nu nog pas 27-jarige bluesrocker de luisteraar drie kwartiertjes bij de les.

01. Home
02. Wrong Place, Wrong Time
03. The Weight