Mississippi Fever – 300 Miles To Memphis

Format: cd. Label: eigen beheer. Releasedatum: 3 april 2015

Tekst: Jan Hogenberg

De afstand vanuit hun standplaats St. Louis, Missouri, naar de stad waar het volgens de heren Mississippi Fever allemaal om gaat is bijna 300 mijl. Je kan er via de Route 55 of 67 naar toe en dat duurt meer dan 4 uur met de auto, met de bus zelfs 6 á 7 uur. Normale kost voor de Amerikanen, voor ons Nederlanders reden om dan te verhuizen. Waarschijnlijk kun je veel zaken bespreken onderweg met je overige bandleden en zo zal ook menig bluessong zijn ontstaan voor dit tweede album van Mississippi Fever. Opgenomen in de Ardent Music Studios in Memphis en bijgestaan door Adam Hill, onder meer bekend van zijn werk voor George Thorogood en The White Stripes.

Dit album opent lekker funky met I Feel Like Superman, waarbij Brent Barker en de broers Ted en Tom May worden ondersteund op toetsen door Rick Steff van de rootsrockband Lucero. Inderdaad, een band uit Memphis. Volgend door een rockend bluesnummer Traveling Riverside Blues over het reizen door de Verenigde Staten langs de mooie steden en rivieren. Dat Brent beschikt over een stel goede vingers mag duidelijk zijn, geen verkeerde noot en lekker origineel solowerk. Ook zijn stem zal niet gauw vervelen. In het slowblues nummer Steal Away Your Love laat Brent ons genieten van zijn perfect akoestisch gitaarspel. Niet indutten, met Downtown Train wordt de klok weer op rock gezet met een groovy nummer.

In Till The Sunrise en Black Dress gaat Mississippi Fever verder met hun eigen stijl van rock met blues. Het swingt zowaar. Out All Night laat ons weer even op adem komen en laat zien hoe mooi de slowblues kan zijn. Het titelnummer 300 Miles To Memphis is overduidelijk een ode aan deze mooie stad. Brandon Santini, ook al uit Memphis en onlangs hier ook besproken met eigen werk, mag dit nummer zijn kenmerkende harmonicageluid meegeven. Het afsluitende ZZ Top nummer Jesus Just Left Chicago overstijgt het origineel met een fantastisch intro en zal menig bluesliefhebbend publiek de haren recht doen op staan.

Het album 300 Miles To Memphis kent geen enkel slecht nummer, waaronder acht eigen nummers en twee covers, en mag het ooit magere bestempelde debuut uit 2010 goed doen laten vergeten. Voor mij is dit album een debuut om kennis te maken met Mississippi Fever en dat is zeker geen slechte kennismaking. Ik kijk reikhalzend uit naar de programmering van de bluesfestivals dit najaar. Want een ding staat vast: deze band gaat nog mooie dingen maken.

1. I Feel Like Superman
2. Traveling Riverside Blues
3. Steal Away Your Love