Mindi Abair & the Boneshakers – All I Got For Christmas Is The Blues
Format: CD
Label: Pretty Good For A Girl Records
Releasedatum: 26 oktober 2018

Een persoonlijke bekentenis: Ik heb een Kerstcomplex en dan met name een Kerstmuziek complex. Bij het rinkelen van de “vrolijke” Kerstbelletjes loopt het zuur mij spontaan in de mond. En dan ieder jaar weer diezelfde liedjes op de radio en ieder jaar weer artiesten, die zich hebben laten verleiden om ook een album vol Kerstliedjes op te nemen.

Ik weet dat er een paar positieve uitzonderingen zijn, zoals het Kerstalbum van Roomful Of Blues of de uitvoering van Keith Richards van “Run Rudolph Run” maar dat zijn wat mij betreft dan ook echt de uitzonderingen. En nu ligt er een Kerstalbum van saxofoniste-zangeres Mindi Abair & the Boneshakers uit de USA. Mindi heeft al een uitzonderlijke carriere achter de rug waarin zij zich vanaf een fusion/funk begin steeds meer ontwikkelde in de richting van de blues. Daarbij geholpen door de zeer ervaren Boneshakers (Randy Jacobs (gitaar), Rodney Lee (keyboards), Derek Frank (bas) en Third Richardson (drums).

Zou dit gezelschap dan in staat zijn om mij van mijn Kertstmuziek complex af te helpen?

Zodra ik het album gestart heb krijg ik goede hoop via het titelnummer All I Got For Christmas Is The Blues. Een slepende broeierige Kerstblues met snerpend hard gitaarwerk. De muzikale ervaring spat van deze track af. Mindi zet al haar sax appeal in in de pompende Kerstshuffle I Can’t Wait For Christmas. Zo kan het dus ook! Een Stevie Ray Vaughan achtige shuffle met Mindi’s Jr. Walker-achtige sax en géén rinkelende belletjes!!! Mindi blaast al scheurend alle ballen uit de Kerstboom.

In Merry Christmas Baby wenst Mindi iedereen een prettige Kerst via een funky stotend nummer a la “Willie And The Hand Jive”. In Christmas (Baby Please Come Home) heeft Mindi, in plaats van een zoete smachtende ballad, gekozen voor een soulvol pompend nummer waarin de geest van girlgroups als the Shirelles rondwaart. Een omgeving waarin Mindi’s hard scheurende sax prima uit komt. En dan gaat ook Mindi op de knieën voor een zoete, folkie Kerstballad, The Best Part Of Christmas, waarin het bluesgeluid even verdwenen is. Een nummer om “gezellig” rond de Kerstboom mee te galmen en aaarghhh….daar klinken Kerstbelletjes!!!

Het nummer heet dan wel Rockin’ Around The Christmas Tree maar in feite hebben we hier te maken met een zeer keurige, beschaafde rocker. Je wordt in The Christmas Song (Chestnuts Roasting On An Open Fire) eerst even flink op het verkeerde been gezet na een rauw intro waarna zich ineens een fusionachtige versie van het Kerstnummer ontstaat. Run Rudolph Run kenden we al in een versie van Keith Richards en ook Mindi’s versie mag er zijn! Zij voorziet het nummer van een funky soort Bo Diddley Kerstbeat. Rauw met bijbehorend gierend gitaarwerk waarvan automatisch de vouwen uit je “keurige” Kerstkleding geblazen worden waarna Mindi’s sax ook nog eens je Kerstcoupe totaal verwoest. Tot slot volgt er dan nog een akoestisch, haast countryblues achtige, Kerstblues in de vorm van het stampende Christmas Fool.

Mindi Abair heeft mij met dit Kerstalbum in elk geval laten inzien dat er dus ook lekker stevige en rauwe Kerstnummers bestaan. Laat de Kerst, wat de muziek betreft, maar weer gauw over gaan en laat Mindi en haar Boneshakers dan maar weer snel een echt nieuw album maken.

1. All I Got For Christmas Is The Blues
2. I Can’t Wait For Christmas
3. Merry Christmas Baby