Recensie: Mike Vernon & The Mighty Combo – Beyond The Blue Horizon

Mike Vernon & The Mighty Combo – Beyond The Blue Horizon
Format: CD – Digital / Label: Manhaton Records
Releasedatum: 7 september 2018

Dat Mike Vernon een legendarische bluesproducer is, met o.a. produkties voor John Mayall’s Bluesbreakers, Ten Years After, Fleetwood Mac, Chicken Shack, Freddie King en Focus (!), mag als alom bekend verondersteld worden. Ook het feit dat hij het legendarische Blue Horizon label oprichtte. Het feit dat Mike Vernon ook als zanger bezig was voor o.a. de funkband The Olympic Runners en de rock & roll formatie Rocky Sharpe & The Replays zal minder bekend zijn. Dat geldt ook voor de paar soloalbums, die Mike ooit uitbracht.
Hij is nu actief als Mike Vernon & The Mighty Combo, die naast Mike bestaat uit de jonge Spaanse gitarist Kid Carlos, contrabassist Ian Jennings, toetsenist Matt Little, saxofonist Paul Tasker en drummer Mike Helier. Gezamenlijk hebben ze een album afgeleverd, dat vol staat met lekker ouderwetse rhythm & blues songs met een geluid, dat teruggrijpt naar eind jaren ‘50/begin jaren ’60.

Ze starten met het luchtig boppende Rhythm All Over, dat een zelfde stijl heeft als Bill Wyman’s Rhythm Kings. Mike’s zang klinkt erg aangenaam en heeft wel wat van Paul Jones van the Blues Band. Het schroeiende gitaarwerk van Kid Carlos valt hier meteen op. Kiddio is een lome cover van het Brook Benton nummer. In deze shuffle komt het priemende spel van Kid Carlos prima uit de verf. Het nummer wordt gedragen door de stuwende contrabas van Ian Jennings.
Heart & Soul is een swingende rhythm & blues nummer, dat mij direct aan Louis Prima deed denken, voorzien van warme saxen, priemende gitaar en rockende piano. De stuwende rhythm & blues van I Can Fix It zit vol verwijzingen naar de muziek van bijvoorbeeld Huey “Piano” Smith, Lionel Hampton en Louis Jordan.
In de cover van het Clarence “Frogman” Henry nummer (I Don’t KNow Why I Love You) But I Do laat Mike lui swingend het geluid van het origineel uit 1960 herleven. In Be On That Train lijken “Rockin’ Robin” van Bobby Day en “See You Later Alligator” samengevoegd te zijn tot een swingende rocker.
Your Mind Is On Vacation is een luie jazzy cover van het Mose Allison nummer met warme jazzy licks van Kid Carlos en uiteraard een pianosolo. Het jazzy geluid blijft nog even aanwezig in de slowblues Old Man Dreams met uitstekend gitaarwerk van Kid Carlos. Jump Up is een stevig pompende rhythm & blues shuffle met “lekker” dubbelzinnige teksten. Red Letter Day is daarna een onweerstaanbaar swingende rhythm & blues mambo. In de John Mayall-achtige shuffle A Love Affair With The Blues blikt Mike tevreden terug op zijn leven met de blues.
Met pijn in zijn hart neemt Mike dan afscheid van ons in Hate To Leave (Hate To Say Goodbye) maar hij doet dat dan wel op een spetterende rockende manier.

Mike Vernon heeft een prima album vol swingende rhythm & blues uitgebracht, dat ook in de smaak zal vallen bij fans van bijvoorbeeld Bill Wyman’s Rhythm Kings of The Blues Band.

01. Rhythm All Over