Recensie: Mike Greene Band – Same Old Blues – Live

Mike Greene Band – Same Old Blues – Live
Format: CD – Digital / Label: Stormy Monday Records
Releasedatum: 24 september 2018

Tekst: Martin van der Velde

Mike Greene woont al geruime tijd in het zuiden van Frankrijk, maar van oorsprong komt deze charismatische en sympathieke zanger en gitarist uit Brookyn, New York. Zijn liefde voor oude Amerikaanse muziek zit diep geworteld. Tijdens zijn tienerjaren komt deze muziek dagelijks voorbij op Harlem Radio WWRL, de zender waarop de radio in huize Greene is afgesteld. Zijn vroegste herinneringen aan blues voeren terug naar wanneer zijn moeder thuis op de piano St. Louis Blues speelt. Al met al niet zo vreemd dat Mike het gitaarspel oppakt en al snel in verschillende lokale bandjes speelt, totdat de Vietnam oorlog de mannen van zijn leeftijd oproept voor hun militaire dienst. Na lang rond getrokken te hebben vind hij zijn nieuwe woonstek in het zuiden van Frankrijk. Hier speelt hij in wisselende bezettingen, in bands als de Bulldog Gravy en de Vagabonds, maar ook als trio met Magic Buck en Jean Louis Brazzi en als duo met Youssef Remadna, die naast ritme gitaar een prima partij mondharmonica blaast.
Tevens werkt Mike regelmatig in Polen met het duo Leszek Cichonski en David Price onder de naam Acoustic Blues Travelers en begeleidt hij artiesten als Kelly Rucker en Terry Harmonica Bean tijdens hun tournees. Ondertussen heeft hij ook de nodige muziekvrienden in Duitsland gemaakt en werkt hij sinds 2015 samen met Martin Scheffler (gitaar), Bernd Kuchenbecker (contra-bas), Marko Jovanovic (bluesharp) en Micha Maass (drums). Een formatie die voor een optreden op het Blues Wave Festival in het Duitse Binz door drummer Micha Maass is samengesteld en meteen als een van de hoogtepunten van het festival wordt bestempeld.

Met deze bezetting heeft Mike in 2017 tijdens een live optreden in de Löwenherz Club in Binz, Rugen opnames gemaakt die nu door het immer actieve Stormy Monday Records label op cd zijn uitgebracht. De schijf trapt af met Same Old Blues, dat tevens de titel van de cd is en een werk van eigen hand dat een heerlijk groovy  uitvoering kent. Een concept dat vastgehouden wordt in het door Lieber en Stoller geschreven I’m A Hog For You Baby.
Marko Jovanovic en Martin Scheffler wisselen elkaar, respectievelijk op harmonica en gitaar met smaakvol spel als solisten af. Mike Geene neemt, veelal op akoestische gitaar de ritme partijen voor zijn rekening en vult verder aan met slidewerk (Little Red Rooster). Hij beschikt daarnaast over een prima zangstem, waarmee hij ook prima uit de voeten kan met Jimmy Reeds You Don’t Have To Go, de eerste shuffle op deze schijf.
Voor de opnames heeft de band gekozen voor een flink aantal covers en zo wisselen Hush And Hush (Roosevelt Sykes), Little Red Rooster (Willie Dixon), Come Back Baby (Ray Charles) en John Law Burned Down The Liquor Store (Chris Thomas King) met wisselende tempi elkaar zeer smaakvol af.
Het door Mike Greene geschreven Souls In The Rain beweegt zich richting rhythm and blues met een lichte Tex Mex zweem. Alle ruimte voor stevig harpwerk van Marko Jovanovic in de Willie Dixon klassieker I’m Ready. Het is even afwachten waar het naar toe gaat bij het horen van de intro lick, maar al snel ontspint zich een grovende uitvoering van Rufus Thomas Walking The Dog, om vervolgens met Pretty Baby (Junior Parker) al shuffelend tot het eind van dit live album te komen.

‘Same Old Blues’ is een heerlijk in het gehoor liggend album geworden. Micha Maass, de zeer ervaren drummer die in het Duitste bluescircut absoluut geen onbekende is heeft een aantal ervaren muzikanten om zich heen verzameld met als doel om Greene van de juiste backing te voorzien en dat is meer dan gelukt durf ik wel te stellen.

01. Same Old Blues
02. I’m A Hog For You Baby
03. You Don’t Have To Go