Mighty Magnolias – Unknown Skyline
Format: CD – Digital / Label: Snaxville Records
Releasedatum: 8 maart 2019

Liefhebbers van het geluid van wijlen Tom Petty en het geluid van de countryrock uit de 70’s opgelet!!! Via het Snaxville label is er namelijk een album uitgekomen van de Noorse rootsrock band Mighty Magnolias. Een band, die in 2015 door zanger-gitarist Emil Nordtvelt werd opgericht en die verder bestaat uit Ine Tumyr (zang, percussie), Stian Tumyr (drums), Erik Rolland (gitaar) en William Rolland (bas).

De band debuteerde in 2016 zeer overtuigend met het album ‘Somewhere North Of Nowhere’ en komt nu met haar tweede album, dat geproduceerd werd door Henrik Maarud. Volgens eigen zeggen is de band beïnvloed door artiesten als Tom Petty & The Heartbreakers, Gram Parsons en The Kinks. En al deze invloeden zijn hoorbaar op dit album. De ene wat meer dan de andere.

Zo opent het album met het Tom Petty-achtige Ain’t On The Run No More waarin in de zang ook nog Byrds en Everly Brothers invloeden voorbijkomen. Het valt hier gelijk op dat de stemmen van Emile en Ine perfect bij elkaar passen. Hij een gekweld, enigszins rauw stemgeluid en zij een engelachtig, helder stemgeluid.
Someone Else is een meer ontspannen deinend rootsrock nummer waarin het 70’s countryrock geluid hand in hand gaat met het geluid van Tom Petty maar ook dat van REM. In dit nummer wordt sprankelend gitaarwerk afgewisseld met hard priemend gitaarspel terwijl gast Bendik Braenne te horen is op een sfeervol orgel. De countryinvloed is groot in het warm wiegende Green Eyes waarin de Gram Parsons-Emmylou Harris vergelijkingen voor de hand liggen maar ook nog eens zeer terecht zijn! Het lome From A Higher Ground heeft een vrij krachtig geluid met snijdend gitaarwerk.
Het stemgeluid van Ine lijkt in de lome melancholieke ballad Comin’ Of Age eng veel op dat van Emmylou Harris. Een prachtig warm nummer met een fraai huilende harmonica. In There’s No Easy Way Out laat de band zich van haar rauwe rockkant zien/horen. Een stuwend nummer met Kinks-achtige gitaarriffs en een intensiteit a la Tom Petty’s “Refugee”. Still Love In The Vault is een zwevende ballad met een zacht 70’s countryrock geluid.
Na de instrumental Whispers Of June met zijn snerpend gitaarwerk volgt Out In The Cold, dat begint met “Gloria”-achtige riffs en een pompend krachtig nummer is met een Patti Smith-achtig rauw geluid. Het dreigend stampende Amour Perdu heeft een bluesy geluid, veroorzaakt door de “Smokestack Lightning”-achtige gitaarriffs.
Het broeierige Gotta Move Up, met een saxofoonbijdrage van gast Bendik Braenne sluit het album af.

Ik ben zeer prettig verrast door dit album van de Noorse Mighty Magnolias. Een band, die aantoont dat ze één van de betere rootsrock bands van dit moment is.

01. Ain’t On The Run No More