Recensie: Midnite Johnny – Long Road Home

Midnite Johnny – Long Road Home
Format: CD – Digital / Label: Mosher Street Records
Releasedatum: 9 augustus 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Midnite Johnny, oftewel John Morana, timmert al heel wat jaren aan de weg als bluesgitarist en zanger. Hij groeide op in The Bronx in New York en luisterde als kind veel naar Frank Sinatra, Dean Martin en Jerry Vale. Toen hij ouder werd ontdekte hij de Rock & Roll en op zijn tiende startte hij met gitaarlessen. Zijn familie verhuisde naar Florida en opende in 1984 The Blue Midnite Blues Bar in Fort Lauderdale waar John samen met gitarist Harvey Mandel (Canned Heat, John Mayall) in de huisband The Midnite Blues Band speelde. Regelmatig schoven gasten als Albert Collins, Jaco Pastorius en Los Lobos aan om mee te jammen. In 1988 voegde Morana zich bij The Hurricane Blues Band en ging op tournee. Nadat de band uit elkaar ging vestigde John zich wederom in Florida en startte een vernieuwde versie van The Midnight Blues Band, inclusief ex-lid van de Allman Brothers, Thom Doucette op harmonica. Met deze groep speelde hij wekelijks voor Ronny Wood (The Rolling Stones) in de club Woody’s op Miami Beach.
Met The Blind Tigers speelde hij in 1990 met onder andere Bo Diddley en later dat jaar werd hij gevraagd om de groep Kilmo and The Killers te komen versterken. Met dit gezelschap speelde hij samen met Dan Ackroyd en opende voor artiesten als Johnny Winter en Jeff Healy. Vier jaar daarna (in 1994) vormde hij met drummer Reggie Smith en bassist Jim Kessler het powertrio Midnite Johnny and Smokestack Lightnin’. In datzelfde jaar veranderde de samenstelling van de band en had hij nu ook een saxofonist en toetsenist. Tot 2008 bleef deze groep in dit verband bestaan.
Inmiddels woont John Morana al vijf jaar in het Verenigd Koninkrijk, is de naam vereenvoudigd naar Midnite Johnny en bestaat zijn  begeleidingsband uit andere leden. Alleen drummer John Grillo, aangesteld in 1994, is nog over. Zijn cv is dus op zijn zachts gezegd lang en best indrukwekkend te noemen.
John Morana bracht eerder al drie solo platen uit, ‘Lyin’ Eyes’ in 1998, ‘Blues and Boogie’ in 2008 en ‘So Complicated’ in 2015. Zijn nieuwste album ‘Long Road Home’ bevat maar liefst vijftien songs en is daarmee zijn langste plaat tot nu toe.

Ondanks de klassieke blues akkoorden, melodielijnen en riffs die ‘Long Road Home’ rijk is, zit er genoeg diversiteit in de songs en in Morana´s gitaarspel om het boeiend te houden. Uptempo bluesrock, zoals de titeltrack Long Road Home, Your New Occupation en het instrumentale Lookin’ Good worden afgewisseld met ingetogener songs als onder andere Slow Burn (de naam titel zegt het eigenlijk al, het is een slow blues maar wel met een beetje pit in het gitaarspel) en Motels, Whiskey & Me. Met deze laatste blijkt een vergelijkenis met Eric Clapton onvermijdelijk. Het is vooral Morana’s zang die het ‘m doet, maar zeker ook zijn gitaarspel, evenals de melodie, de sfeer en de klank van het liedje. Ook Heard That One Before heeft een Clapton feel, maar bevat daarnaast nog een funky soul inslag. Die funk sound komt overigens regelmatig terug, luister maar eens naar Betcha By Now en het eveneens instrumentale Baby Batter.
Baby Batter, één van de drie covers op ‘Long Road Home’,  is oorspronkelijk geschreven en opgenomen door Harvey Mandel, met wie Morana, zoals gezegd, in The Midnite Blues Band speelde. Hij heeft er geheel zijn eigen draai aan gegeven met een door Carlos Santana bekendgemaakte Dorische mode (kerktoonladder) en een vleugje jazz. Van Crazy Mama van JJ Cale heeft hij een iets vuigere en snellere versie gemaakt.
De alom bekende klassieker Key To The Highway, onder andere vertolkt door Eric Clapton, B.B. King, Freddie King, The Band, Sonny Landreth en Jimmy LaFave, kon ook niet uitblijven. Al wordt dit nummer veelal geassocieerd met Big Bill Broonzy, die het opnam in 1941, was het pianist Charlie Segar die het schreef en voor het eerst opnam in februari 1940. Alle drie de covers zijn een mooi en waardig eerbetoon aan deze artiesten.

‘Long Road Home’ is een blues album pur sang, afgetopt met glazuurtje van soul, jazz en funk. Een lekkere en interessante plaat die naar iedere luisterbeurt beter en mooier wordt en die je zeker in je kast moet hebben staan.

01. Your New Occupation
02. Slow Burn Inside
03. Crazy Mama