Recensie: Michael van Merwyk – Songster

Michael van Merwyk – Songster
Format: CD – Digital / Label: Timezone Records
Releasedatum: 8 juni 2018

Probeer jezelf het volgende eens voor te stellen. Nummers van Judas Priest, Iron Maiden, Depeche Mode en Kiss, die volledig afgepeld worden totdat er een akoestisch bluesy of folky versie van overblijft. Dat is moeilijk voor te stellen maar dit album bewijst dat het dus wel degelijk op een zeer overtuigende manier kan.

Michael van Merwyk is een Duitse zanger en gitarist, die met recht als een bluesveteraan gezien mag worden. Naast een aantal soloalbums was en is hij ook nog eens actief als lid van de band The Bluesoul en van het duo The Delta Boys én nam hij albums op met Larry Garner.
Op dit album heeft hij dus gekozen voor een zestien tal covers. En deze worden allemaal akoestisch uitgevoerd met behulp van Steve Baker (harmonica), Micha Maas (drums) en Klaas Wendling (contrabas).
Stuk voor stuk veranderen de originele nummers in blues of folky nummers. Te beginnen met een uitvoering van David Bowie’s klassieker Heroes. Dit nummer wordt hier getransformeerd tot een zeer luie blues met een landerig brommende harmonica, dobro en de zalvende stem van Michael. Gezien het feit dat er maar liefst drie Judas Priest covers op het album staan mag ik er toch wel vanuit gaan dat Michael een groot fan van die band is. Breaking The Law krijgt een swingende, tegen rockabilly aanleunende, bluesbehandeling waarin de stem van Michael een stuk rauwer klinkt. Prima glijdende slidegitaarwerk en een stuwende ritmesectie. You’ve Got Another Thing Coming klinkt hier als een akoestische boogie met rauwe zang, die, wat mij betreft, een stuk lekkerder klinkt dan de zang van Rob Halford van Judas Priest. De laatste Judas Priest cover is Living After Midnight, dat ook een akoestische boogieversie krijgt met lui glijdende slide die af en toe scherp snijdend uit de bocht schiet. The Clash is vertegenwoordigd middels twee covers. Allereerst Bankrobber. Een ska-achtige shuffle met een Oosters tintje. De tweede Clash cover is Should I Stay, die hier een enorme transformatie ondergaat. Van felle rocker tot een lome, enigszins jazzy, shuffle met lui glijdende gitaar.
Er staan twee covers van folktraditionals op dit coveralbum waarvan Black Is The Colour de bekendste is. De andere traditional is Kisses Sweeter Than Wine. Beiden krijgen een zeer ingetogen folky behandeling.
Ik had nooit kunnen bedenken dat ik ooit een bluesuitvoering van een T.Rex nummer tegen zou komen. Michael flikt het echter wel met de klassieker Get It On. Bij hem wordt dit een sompige bluesshuffle met een pompende harmonica. Hierdoor klinkt dit nummer ineens als een Canned Heat-achtig nummer. Ook onverwachts is de cover van het Joy Division nummer Love Will Tear Us Apart. Dit nummer blijkt dus ook als lome, broeierige shuffle door het leven te kunnen gaan. Hilarisch is het feit Michael het ongetwijfeld slechtste Kiss nummer ooit, I Was Made For Loving You, om weet te zetten in een lome, jazzy shuffle. In zijn deze uitvoering komt de sensualiteit van dit nummer veel beter tot uiting. Een lui deinend nummer met een Spaans sfeertje.
John Martyn’s Over The Hill blijft in Michael’s uitvoering een folky ballad maar dan met een tintelend geluid, pompende harmonica en sprankelend gitaarwerk. De electro-wave formatie Depeche Mode wordt tweemaal door Michael gecoverd. Hun Personal Jesus klinkt bij Michael erg broeierig met stuwende drums. Michael laat op deze manier horen hoe bluesy dit nummer eigenlijk van oorsprong is. Ook I Feel You heeft een broeierig, haast bronstig, geluid waarin Michael’s rauwe gravelzang prima tot uiting komt. Het Iron Maiden nummer Number Of The Beast wordt door Michael van al zijn hardheid ontdaan tot er een breekbaar, ingetogen folkballad overblijft. Zeer verrassend!
Als afsluiter heeft Michael gekozen voor het U2 nummer I Still Haven’t Found dat bij hem zeer desolaat klinkt en is teruggebracht tot zijn bluesy essentie.

Het feit dat de coverversies van Michael in sommige gevallen nog beter klinken dan het origineel en in sommige gevallen even indrukwekkend als het origineel vertellen genoeg over de topkwaliteit van dit album!

01. Heroes
02. Breaking The Law
03. Bankrobber