Michael van Merwyk – Fight The Darkness
Format: CD / Label:  Timezone
Releasedatum: 14 april 2017

Tekst: Martin van der Velde

Nog niet zolang geleden besteedde Blues Magazine een behoorlijk lang artikel aan Michael van Merwyk. Een uiterst actieve muzikant die met de regelmaat van de klok, in wisselende samenstellingen cd’s uit brengt. Naast zijn full band The Bluesoul, speelt hij regelmatig als duo met mondharmonicaspeler Gerd Gorke onder de naam The Delta Boys. Maar ook internationale samenwerkingen gaat hij niet uit de weg, zo verzorgde hij een tour met Larry Garner en is hij regelmatig aan de zijde van Big Daddy Wilson op het podium terug te vinden. Maar ook een oude liefde heeft hij in de tussentijd weer opgepakt, de Westfaalse band The Snooks, die twintig jaar na hun bestaan de eerste cd ‘Greatest Hits’ heeft uitgebracht. The Snooks is een Rock ’n Roll band die uit twee gitaristen, een contrabassist en drummer bestaat en naar eigen hand gezette covers brengt van Talking Heads, Eurythmics, Joy Division, Johnny Freeman, Ben Harper, Depeche Mode en David Bowie. Alsof dat niet genoeg is start Michael van Merwyk ook nog eens Big Mike & Double Dynamite op, een band die een combinatie speelt van rauwe delta blues, soul, country, rockabilly met zelfs een vleugje polka. Zelf omschrijven ze hun muziek als wild bluesbilly waarbij je je moet voorstellen dat Howlin’ Wolf met Hank Williams aan het jammen is, of Bo Diddley flink aan het rocken is met Merle Travis. Plaatmateriaal heeft deze formatie overigens nog niet afgeleverd maar dat laat, Michael van Merwyk kennende vast niet lang meer op zich wachten. In 2013 trad hij met zijn band Bluessoul aan tijdens de International Blues Challenge in Memphis en wisten ze de tweede plaats in de wacht te slepen. De afgelopen editie mocht hij samen met zijn duo partner Gerd Gorke aantreden tijdens de drieëndertigste editie van dit internationale festijn in de categorie solisten/duo’s. Met nog een onderscheiding voor “Beste Blueszanger 2016” en “Beste Bluesgitarist 2016” op zak is de afgelopen periode zeer succesvol gebleken voor deze begenadigde en sympathieke Duitse bluesartiest.

Tot nu toe verscheen met merendeel van van Merwyk’s albums op het Groove Stew Records label, met het uitkomen van zijn nieuwste album ‘Fight The Darkness’ heeft hij de overstap naar Timezone Records gemaakt. Veertien tracks telt deze nieuweling en zoals we van van Merwyk gewend zijn heeft hij alle tracks zelf geschreven en gecomponeerd. Met een zeer percussieve gitaarstijl gaat het naar roots neigende The Well in een medium tempo van start om vervolgens met vol vaart in fingerpicking style Tell It Like It Is neer te zetten en daarmee is de toon voor dit album gezet, veel variatie met minimale middelen typeert Fight The Darkness. Met een dreigende ondertoon in de langzame blues Fuck You, Mr Trouble laat van Merwyk weten geen behoefte te hebben aan problemen en hier zo snel mogelijk afstand van te willen nemen. Het vrolijk en folky klinkende Heavy Load geeft alle ruimte aan van Merwyk’s donkere flexibele stem, die over het hele album zeer warm, relaxed en aangenaam klinkt. Michael van Merwyk zet in het vlot gespeelde Just One Lie een strumming gitaartechniek in waardoor het nummer veel vaart krijgt en heerlijk de huiskamer in dendert. Slide klanken domineren in het met Dobro gepeelde Coffee en het naar Americana neigende Motormouth Baby. Ook op één snaar kan van Merwyk prima uit de voeten, op de vlot gespeelde boogie Diddley Boogie zet hij de eensnarige Diddley Bow in wat een totaal ander geluid oplevert. Zowel Count Your Blessings als So Endless The Night  hebben een folky ondertoon en zijn aangename rustpunten op dit album. Daarentegen hebben de stukken The Way You Cook  en Every Once In A While door hun fingerpicking style iets meer vaart.  Met het rustige gespeelde If I Die Tomorrow  komt de cd sfeervol tot zijn eind. Ongekende energie heeft deze met Converse All Stars beschoeide blues- en rootsbard, die ons met ‘Fight The Darkness’ weer iets heel wat nieuws heeft voorgeschoteld. Daar waar hij altijd wel ondersteuning krijgt van een band of instrumentalist, daar lost hij het nu met het grootste gemak volledig in zijn eentje op, door van vele gitaarstijlen gebruik te maken en regelmatig van instrument te switchen. Michael van Merwyk is een zeer vaardig gitarist die ook nog eens over een zeer aangename stem beschikt en op ‘Fight The Darkness’ bewijst het prima in zijn eentje af te kunnen.

01. The Well
02. Tell It LIke It Is
03. Fuck You, Mr Trouble