Recensie: Michael Osborn – Hangin’ On

Michael Osborn – Hangin’ On
Format: CD – Digital / Label: Checkerboard Records
Releasedatum: 26 mei 2018

Wanneer je ruim dertien jaar de sologitarist bent geweest in de band van John Lee Hooker, hoeft er niet getwijfeld te worden over je kwaliteiten als gitarist. En dat hoef je dan zeker ook niet op dit zesde album van Michael Osborn. Hij heeft een genadeloos hard gitaargeluid, priemend als bijvoorbeeld een Roy Buchanan. Het is dan ook niet voor niets dat Michael met een enorme waslijst van artiesten heeft gespeeld. Zijn nieuwe album staat vol met zeer aangename bluesnummers, die van shuffles naar  slowblues gaan. Michael zingt ook en zijn zang is redelijk maar dat is, gezien zijn prima gitaarspel, eigenlijk maar bijzaak.

Zijn album opent met de soepel groovende funkblues van Hangin’ On, dat gevoed wordt door een pompend soulorgel. Uiteraard laat Michael hier een hard priemende solo op ons los. De melodie van dit nummer leunt enigszins op B.B. King’s “The Thrill Is Gone”. Vervolgens staat Michael’s spel zeer centraal in de slowblues It’s Your Move, onder aanvoering van een warm pompende staande bas. Fallin’ For You is een prima swingende shuffle, die lekker opzwepend en soulvol is. In Hey Baby is Mitch Kashmar op de harmonica te gast. In deze lome funky shuffle speelt Michael zijn echtscheidingsperikelen van zich af, hierbij bijgestaan door de rauw huilende harmonica van Kashmar.
Karen Lovely verzorgt de zang in de lome jazzy shuffle When The Blues Comes Around en zij doet haar naam alle eer aan met haar zwoele zang. Michael beperkt zich hier tot een nederige begeleidende rol. In de stuwende rauwe boogie Doctor Please kan Michael zijn hard vlammende gitaar prima kwijt. Karen Lovely keert terug in de soulvolle slowblues Say I Do, die door haar smachtende zang weer heerlijk zwoel klinkt. Mitch Kashmar treedt weer aan in de funky shuffle When I Listen To The Blues met een smerig riffende Michael. In de ouderwets vlammende instrumentale shuffle Mint Gin bereikt Mixchael haast Roy Buchanan-achtige hoogten met zijn splijtende gitaar.
Tot besluit hoor je Mitch Hashmar weer met zijn pompende harmonica in de loom pompende shuffle Between A Tear And A Good Time.

Liefhebbers van het betere bluesgitaar werk hebben er weer een prima album bij.

01. Hangin’ On