Recensie: Michael McDermott – Out From Under

Michael McDermott – Out From Under
Format: CD – Digital / Label: Continental Record Services
Releasedatum: 27 april 2018

Het is een wrange conclusie als je, al luisterend naar dit album, moet concluderen dat een leven vol ellende, drank en drugs tot een dergelijk indrukwekkend album kan leiden. En dat leven werd geleid door de uit Chicago afkomstige singer-songwriter Michael McDermott, die bijna 20 jaar lang verslaafd was aan de drank en drugs.
Waarschijnlijk is hij zo ver gekomen door de druk die hem door zijn platenmaatschappij (en) werd opgelegd. Die beginnen hem na het uitkomen van zijn debuutalbum neer te zetten als de nieuwe Dylan. Een reputatie die Michael niet kon waarmaken en waardoor hij zijn heil/vlucht zocht in de drank en drugs.

Gelukkig is Michael nu tot de conclusie gekomen dat hij die weg nooit meer wil bewandelen. Zie ook de song Never Goin’ Down Again op dit album. In dit stevig hakkende nummer doet Michael ons de belofte om nooit meer zo in de shit terecht te komen.
Het album opent met naargeestige elektronische klanken, die klinken alsof Vangelis een nachtmerrie heeft gehad. Hierna gaat het nummer als een indringende ballad, Col-Sag Road, verder met als openingszin “I had a day from hell but it wouldn’t be the first…I need to get drunk again”. Een bonkende ballad met fraai maar naargeestig bluesy gitaarwerk en Michael’s donkere fluisterstem. Naarmate het nummer vordert wordt duidelijk dat Michael in dit nummer twee moorden op zijn geweten heeft.
Gotta Get To Work is een breekbare folkballad met een vreemd genoeg opgewekt bluegrass geluid, compleet met banjo, dobro en mandoline. Knocked Down is een rauwe rocker met een licht funky ritme en de rauwe doorleefde stem van Michael. “I know a thing or two about being knocked down”, en ik geloof hem gelijk. Sad Songs is een schijnbaar sprankelende rocker met frisse gitaarlicks waarin Michael aangeeft dat hij het zo ontzettend zat is om altijd maar over ellende te moeten zingen. Een combinatie van verdriet en strijdbaarheid in een frisse rootsrocker.
In de ingetogen ballad This World Will Break Your Heart wordt een niet al te rooskleurige kijk op het leven gegeven. Hierna neemt het album een wat optimistische wending. Zo voelt Michael zich hoorbaar beter en meer strijdbaar in de stampende rootsrocker Out From Under met een haast house-achtige beat. Michael’s vrouw, Heather, schuift aan op de fiddle en als zangeres in het prachtige Celtic Sea waar de hoop en de liefde vanaf spat. Ontzettend vrolijk klinkt Rubber Band Ring, dat haast klinkt als het soulduet van Clarence Clemons en Jackson Browne. Een zeer aandoenlijke liefdesverklaring. Michael straalt ook weer in de Springsteen-achtige deiner Sideways met de onsterfelijke zin “I’m Van Gogh’s missing ear”.
Tot slot uit Michael zijn twijfels over het geloof in de ingetogen shuffle God Help Us. “God help us, why are you always so far away?”.

Ik ben behoorlijk onder de indruk van dit album dat vol staat met nummers over pijn, liefde, wanhoop maar ook optimisme.

01. Cal-Sag Road