Recensie: Michael Landau – Rock Bottom

Michael Landau – Rock Bottom
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Mascot Label Group – Provogue
Releasedatum: 23 februari 2018

Tekst: Bennuman

Michael Landau is een muzikant, producer en geluidstechnicus met een rijke ervaring. Zeker als sessie-muzikant en als frontman van diverse bands. Hij speelde op een groot aantal albums van diverse artiesten van naam, als Boz Scaggs, Joni Mitchell, Seal, Michael Jackson, Miles Davis en vele vele anderen. De bands waar hij in speelde waren Maxus, Raging Honkies en Burning Water. Zijn muzikale carrière begon al vroeg toen hij op zijn negentiende Boz Scaggs vergezelde op diens wereldtournee. Het jaar daarop begon hij, op aandringen van zijn beste vriend Steve Lukather (van Toto), als sessiemuzikant te werken.
Zelf zegt hij beïnvloedt te zijn door o.a. The Beatles, Jimi Hendrix, Weather Report en Jaco Pastorius.

Zijn stijl is het best te omschrijven als een fusion van jazz, blues, pop en rock, waarbij zijn bewondering voor Jimi Hendrix ook op dit album zeer duidelijk te horen is. De sfeer op ‘Rock Bottom’ is over het algemeen vrij ‘laid back’ met solo’s van Michael Landau die zeer goed zijn, boeiend en nooit te lang. Zijn broer Teddy is sensationeel op de bas, zoals op ‘One Tear Away’ en bouwt samen met drummer Alan Hertz een basis die zowel solide als lucide is waardoor een enigszins psychedelische sfeer ontstaat.
Voor mij is echter de bijdrage van ‘zanger’ David Frazee (Burning Water) helaas een grote afknapper. Zeker als hij zijn volume verhoogt en het een soort schreeuwen wordt waarbij hij het woord ‘alright’ veelvuldig in meerdere nummers gebruikt: het is irritant en overheersend en het doet simpelweg afbreuk aan de sfeer van veel nummers en wat mij betreft aan het hele album.

01. Squirrels
02. Bad Friend
03. Gettin Old