michael-de-jong-requiem-for-the-lonely

Michael De Jong – Requiem For The Lonely
Format: CD / Label: Dutch Uncle Music
Releasedatum: 2 September 2016

Tekst: Filip Heidinga

Michael De Jong is inmiddels al weer éénenzeventig jaar en levert met ‘Requiem For The Lonely’ zijn negentiende album af. Na een zeer bewogen leven vol drank, sex & rock ‘n’ roll is het de laatste jaren tijd voor De Jong om het rustiger aan te doen. Drank en drugs heeft hij al ruim twintig jaar geleden afgezworen maar in 1992 werd hij HIV-positief en nam zijn weerstand steeds verder af. Momenteel komt hij weinig buiten, want een verkoudheid of griep kan fataal zijn. Optreden en touren is dan ook een hele onderneming geworden. Helaas moest De Jong onlangs dan ook verklaren dat zijn huidige tournee zijn laatste zal zijn. Muziek zal hij altijd blijven maken maar door zijn gezondheid is touren gewoon niet meer te doen. Ondanks dit slechte nieuws hoop ik dat hij nog lang nieuwe albums blijft maken. Zie hier het interview met Michael: https://bluesmagazine.nl/cd-presentatie-michael-jong-kleine-zaal-paradiso-amsterdam-4-september-2016/

Het album begint met Look What You Done, een mooi rauw liefdesliedje. Een liefde die voorbij is om precies te zijn. En dat lijkt wel een beetje de rode draad te zijn van dit album. Liefdesverdriet, verlaten worden en eenzaamheid zijn de onderwerpen van dit album. Daarnaast hoor ik veel verwijzingen naar ziek zijn, maar dit kan aan mij liggen. Naast Look What You Done gaan ook Almost Rained Today en Crazy In Love over verloren liefdes. I’d Like To Know en Ain’t Done Crying Over You gaan over verlaten worden. Maar eenzaamheid zit in veel liedjes maar vooral in In That Midnight Hour. Ook lijkt De Jong in het nummer On This River Of Time terug te kijken naar zijn leven en hoor ik veel spijt. Het enige nummer wat positief klinkt is Keeping It Simple.

We zijn van Michael De Jong de laatste jaren gewend dat hij alleen speelt op zijn albums maar dit keer heeft hij wat oude vrienden gevraagd om mee te werken. Hierdoor klinken de nummers veel voller en melodieuzer. Willem van Dullemen speelt al vele jaren samen met De Jong en vorig jaar brachten ze samen nog een live-album uit. Op dit album speelt van Dullemen gitaar op Look What You Done en In That Midnight Hour. Ook Bobby Flurie speelt al vele jaren met De Jong en speelde begin jaren tachtig in de Michael De Jong Band. Flurie speelt ook twee nummers mee op het album, namelijk op On This River Of Time en Almost Rained Today. Minder bekend is Alan Sitar Brown maar hij laat een onvergetelijke indruk achter op False Alarm. Tenslotte speelt Charlie Musselwhite mondharmonica op de afsluiter van het album: Michael’s Blues.

Kortom: Een album waar je echt even voor moet gaan zitten en de tijd nemen om goed te beluisteren. In bijna een uur tijd komen de mooiste teksten langs en dit is dan ook, naar mijn mening, het beste album van Michael De Jong tot nu toe. Er staan nog een paar concerten gepland voor dit jaar en De Jong heeft gezegd dat de setlists alleen uit nieuw materiaal zullen bestaan. Dus het beste kun je naar een optreden in de buurt gaan en na de show de cd meenemen.

01. Look What You Done
02. On This River Of Time
03. I’d Like To Know