Michael De Jong band Live Cover

Michael de Jong – The Michael De Jong Band LIVE (limited edition)
Format CD/ Label: Music & Words MWCD 1026 / Release: 14 oktober 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door William Lindner

Velen kennen bluesman / singer-songwriter Michael de Jong als solo-artiest die zichzelf uitstekend begeleidt op zijn akoestische gitaar. Maar op 1 november 2012 was er een gedenkwaardig live-optreden van Michael de Jong in de radio-uitzending op Bluezy radio in Nico Bravenboer’s Bluezy radio. Daar kregen we eigenlijk al een voorproefje van een Michael de Jong, nu niet eens alleen in een akoestische solosetting, maar aangevuld met elektrisch gitaar en harmonica.

Michael wilde namelijk altijd nog een keer spelen met de gebroeders Bennie en Gerrit Veldman van The Veldman Brothers, een band die hij een warm hard toe draagt. Michael in de bewuste radio uitzending: ‘Ik wilde graag iets doen met Bennie en Gerrit. Zij zijn de beste twee van de Nederlandse blues sinds ik voor het eerst hun muziek hoorde en al helemaal nadat ik hen live aan het werk had gezien.’ Tussen de nummers door riep Michael enthousiast tijdens de bewuste radio uitzending ‘Last time I sang this stuff was in San Francisco!’

Niet geheel onlogisch dus dat Michael uiteindelijk besloot een selectie livenummers van zijn ‘San Francisco recordings uit de periode 1978-1983 uit te brengen. Tijdens die periode in Amerika speelde hij met of begeleidde de groten der aarde., zoals Jimmy Reed, Van Morrison, John Lee Hooker, Albert King, Albert Collins, Jerry Garcia, Paul Butterfield, Charlie Musselwhite, Maria Muldaur, Country Joe, Clannad en vele anderen.

De nieuwe CD bestaat uit 12 live-opnamen uit die periode van 30 jaar geleden toen Michael met zijn band speelde in San Francisco. Op dit live album opgenomen Live At The Stone, San Francisco, CA in 1983 begeleidt hij zichzelf op de elektrische gitaar. Hij wordt omringd door een groep uitmuntende muzikanten: gitarist Bobby Flurie, bassist Roger Paskett en drummer Dick McDonough.

Het openingsnummer Baby Ruth zet al gelijk de toon. Dit is niet de Michael de Jong die wij hier in Nederland/Europa kennen van zijn solo akoestische live optredens. Nee, hier horen wij bluesman Michael de Jong in een volledige bandbezetting: elektrische gitaren, bas en drums. Passievol gezongen met uitstekend gitaarspel. Het nummer Shaky Ground is een stevig funky opzwepend nummer met alle muzikale gitaar- en zangingrediënten en invloeden van de gerenommeerde artiesten waar hij uit die periode mee heeft opgetreden.

Mess of Blues is een heerlijk uitgevoerd bluesnummer waarin de band er stevig tegenaan gaat met onder meer een prima sologitaar intro. Hier hoor je het al: een energieke bluesman Michael de Jong met zijn toen al rauwe zang en prima gitaarspel van Michael en Bobby Flurie. Het fraai uitgevoerde Bob Dylan nummer Just Like A Woman is zoals wij Michael nog steeds kennen. Gezongen met heel zijn hart en ziel. Een versie die ik zelden in zo’n fraaie uitvoering heb gehoord, met mooie felle opzwepende gitaarsolo’s. Maar het is met name de wijze hoe Michael dit nummer zingt dat deze cover voor mij zo uniek maakt. Ain’t Nothing You Can Do is hetzelfde laken een pak. Wederom mooi slepend gitaarspel en de rauwe soulvolle stem van Michael. Een nummer vol met emotie gezongen.

Bij het Van Morrison nummer Into The Mystic laten Michael de Jong en zijn band weer horen dat je dit nummer als een bijna geheel nieuw nummer op een bijzondere wijze kan uitvoeren. Bob Dylans nummer Highway 61 Revisited – Subterranean Homesick is weer uitgevoerd op een manier die je laat smullen. Ongelooflijk mooie opzwepende versie. Wat kan je een cover toch ook op een andere uitstekende manier uitvoeren. Heerlijk stevig gitaarspel en prima zang.

Bij het door Michael de Jong geschreven nummer (Has Your Heart) Turned To Stone wordt enigszins gas terug genomen door de band. Maar niet qua zang; gewoon weer een door Michael vol met emotie gezongen uitgevoerd nummer. Het tweede door hem geschreven nummer op dit album Ain’t Pulling No Punches is dan weer een heerlijk uptempo nummer met uitstekende uitgevoerde gitaar solo’s. All Night Long begint met een vette snerpende gitaarintro. Het gehele opzwepende nummer laat horen dat Michael zich in die San Francisco periode wist te omringen met een stel uitstekende muzikanten waar je U tegen zegt.

Het bekende nummer Not Fade Away/Willy And The Hand Jive is weer zo’n uiterst smaakvol uitgevoerde cover. Het drumintro, gitaarspel, de bas, zang enz.. allemaal tot in perfectie uitgevoerd. En dan eindigen we tenslotte de muzikale reis uit zijn San Francisco-periode met een juweel van een uitvoering van het Van Morrison nummer Listen To The Lion. Grommend, grauwend door Michael gezongen als een leeuw en fluisterend kruipend naar je luisterend oor. Nee, The Lion Michael is nog lang niet dood! Listen to the Lion Michael de Jong.

Conclusie: Een prima album met 12 fraai live opgenomen nummers die ook in 2013 nog als gloednieuw klinken. Een album dat bij mij bovenop de stapel ‘beste albums voor 2013’ ligt. Met het uitbrengen van dit live-album laat Michael wederom zien waar hij toe in staat is geweest en nog steeds is en hij weer wat heeft toegevoegd aan zijn inmiddels uitgebreide muzikale oeuvre.

Nu maar hopen dat als Michael de Jong in 2014, ondanks zijn kwakkelende gezondheid, er weer een tour uit kan persen en er naast zijn solo-akoestische optredens er ook optredens met *Bennie en Gerrit Veldman worden gepland in zijn tourschema. En wellicht laat hij zijn muzikale periode uit 1983 in San Francisco voor zijn Nederlandse fans in 2014 live herbeleven….

Maar voorlopig zullen wij het moeten doen met dit uitstekende live-album. Een album dat op 14 oktober a.s. in een beperkte oplage van een paar honderd exemplaren zal worden uitgebracht en via zijn website nu besteld kan worden: http://michaeldejong.com/now-available-michael-de-jong-band-live/. Wees er snel bij want op is op!

*Inmiddels hebben de twee Veldman Brothers de smaak te pakken en zijn de broers naast hun reguliere optredens ook als semi acoustic duo (‘The Veldman Brothers Stripped’) te boeken! (zie hun website).

1. Baby Ruth (John D. Wijker)
2. Shaky Ground (Jeffery Bowen/Eddie Hazel/Al Boyd)