Recensie: Melly Frances & The Distilled Spirit – The Album

Melly Frances & The Distilled Spirit – The Album
Format: CD – Digital / Label: Melly Frances & The Distilled Spirit
Releasedatum: 12 juli 2018

Wanneer er op een album nummers staan, die niet allemaal van dezelfde hoge kwaliteit zijn, maar die toch lekker wegluisteren, is er sprake van een aangenaam album. En dat is het geval met het album van Melly Frances & The Distilled Spirit. Een in 2012 opgerichte Amerikaanse band, die bestaat uit zangeres Melly Frances, gitarist Bryan Whelan, drummer Peter Williams, fiddler David Shae, harmonicaspeler Lance Dieckmann en bassist Matthew Labarber. Zij hebben hun album gevuld met een mix van blues en Americana.
Melly heeft een stem, die veel weg heeft van Sheryl Crow, terwijl ook zangeressen als Maria Muldaur en Tracy Nelson hun invloed lijken te hebben gehad. Een krachtige, soulvolle stem dus.

De band start met de funky bluesrock van Blue Dress. Een nummer met zwevend gitaarwerk van Bryan Whelan. Een loom en ontspannen groovend nummer waarin de achtergrondzang wat aan de duffige kant klinkt. Ook All I Seen is een ontspannen klinkend nummer. Een deinende shuffle waarin de blues hand in hand gaat met de country mede door de brandende harmonica en de priemende fiddle. Bootlegger’s Ball opent met een rauwe countryblues gitaar en huilende harmonica, die met behulp van de bonkende drums het nummer in werking zetten. Een soepel swingend, wederom ontspannen, shuffle met een hoofdrol voor de brandende harmonica en de onverwachts jazzy fiddle.
De mid-tempo Americana song Rebel Girl verraadt de invloeden van Sheryl Crow. De huilende fiddle en de broeierig priemende gitaar spelen hier een voorname rol. He Caught Fire is een atmosferische luie jazzy shuffle met injecties van de harmonica, gitaar en fiddle. In Honey gaat de band rocken aan de hand van rauwe gitaarriffs. Een stuwende rocker met spetterend gitaarwerk en een branderige harmonica.
Ook de melancholische ballad Dollar Bill komt uit het Sheryl Crow straatje en wordt gevolgd door de intieme ballad Stone Song. Het ietwat nerveuze gedrum leidt de aandacht flink af van bijvoorbeeld de prachtig huilende fiddle. Weeping Willow is een luchtig swingend soulnummer met bluesy harmonica en (jammer genoeg) weer die duffige achtergrondzang.
Melly Frances en haar mannen hebben hun lekkerste nummer tot het laatst bewaard. I Got More Soul (Than You Do) is namelijk een rauw funky bluesrock nummer met brandende gitaarriffs, loeiende harmonica en soulvolle zang.

Een aangenaam album dus met een aantal lekkere nummers. Hopelijk staan er op het volgende album allemaal nummers van dezelfde hoge kwaliteit en knalt het album, qua productie, iets meer dan dit album.

01. Blue Dress
02. All I Seen
03. Bootlegger’s Ball