Meena Cryle & Chris Fillmore - Tell me

Meena Cryle & The Chris Fillmore Band – Tell Me
Label: Ruf Records

Door Fons Delemarre

Soms schiet een cd zo overtuigend uit de startblokken dat je maar een paar seconden nodig hebt om te denken: “Yes!” Luister maar eens naar de eerste klappen van ‘Wear It Like A Cape’, het eerste nummer van een oude lp van de Del Fuegos. “Inpakken maar, platenwinkelier!” Zoiets geldt ook voor ‘Take This Pressure Off Me’, het openingsnummer van ‘Tell Me’, het derde album van Meena Cryle en de Chris Fillmore band. En dan maakt het niks uit dat het nummer veel weg heeft van ‘You Can’t Catch Me” (Berry, Stones en vele anderen). Herman Brood zei het al: “Beter goed gejat dan slecht zelf gemaakt…”.

Zangeres Meena Cryle blijkt een fijne strot te hebben; ze klinkt doorleefd en als ze iets heser was geweest had ze geklonken als Elkie Brooks. Haar achtergrondkoortje doet denken aan de fraai klinkende (en uitziende) Willietes van Wet Willie op ‘Dixie Rock’ (1975). Niks mis mee, dus. Integendeel. Ook niet dat de associaties je om de oren vliegen. ‘Titelnummer ‘Tell Me’ (nee, niet dat Stones-nummer) lijkt opgenomen in de studio waar Peter Green de dag ervoor ‘Need Your Love So Bad’ heeft ingespeeld, ‘Enough Is Enough’ heeft –zeker in het begin- een herkenbare ‘Come together’-groove en de gitaar op ‘I Beg You’ klinkt als John Lee Hooker in zijn beste Healer-dagen. Erg? Nee hoor, want het klinkt prima en staat als een huis.

Kortom: ‘Tell Me’ is een prima album. Behoorlijk rockachtige-blues (‘You Don’t Know’), maar de mix van die twee gaat nergens over de schreef. Ook de soul (luister naar de koortjes in ‘You Don’t Know’) ligt om de hoek, evenals de gevoelige akoestische ballad (‘You May Love Me Today’). Voor de duidelijkheid: het is stevige muziek, die regelmatig gas terugneemt, zowel in diverse nummers als wat betreft de afzonderlijke nummers. Het resultaat is dat ‘Tell Me’ een fraaie dynamiek heeft. Producer Raphael Tschernuth heeft gekozen voor een ruim opgezet geluid, beetje in de richting van ‘Something Real’ van de Engelse band Storm Warning. Maar ook een geluid dat dichtbij klinkt schuwt hij niet (‘Baby, Goodbye’)

Verrassing: de band komt uit Oostenrijk…. Ben benieuwd hoe het live klinkt, niet in de laatste plaats omdat ze al ruim in Europa en Amerika getoerd hebben. Voorwaarde is natuurlijk wel dat Meena haar koortje en haar organist meeneemt… Dames/heren boekers: aan de slag!

Bezetting
Meena Cyrle: vocals, acoustic guitar
Chris Fillmore: electric & acoustic guitars, banjo, slide guitar, piano