Mátyás Pribojszki Band – Treat

Mátyás Pribojszki Band – Treat
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door: Ton Kok

Ik was de naam Mátyás Pribojszki al wel een paar keer op YouTube tegengekomen, waarbij hij op het podium stond met Little G Weevil en John Nemeth. Ook heb ik hem wel eens horen noemen in connectie met Ian Siegal, maar verder was deze Hongaarse muzikant mij totaal onbekend. Een bezoekje aan zijn website leert dat er van de Mátyás Pribojszki Band toch al drie cd’s en een dvd op de markt zijn. Tevens heeft hij cd’s uitgebracht met de band Blues Fools en in 2009 ook een akoestische cd, samen met Ripoff Raskolnikov, een naam die Siegalfans vast ook wel eens zijn tegengekomen.

De nieuwste cd van de band dook een paar weken terug op in mijn mailbox en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van Treat. Buiten Pribojszki (zang/harmonica) bestaat de band uit Erik Kovács (toetsen), Ferenc Szász (gitaar), Ervin Eckert (bas) en Daniel Molnár (drums). Pribojszki rekruteerde deze mannen in de jazzscene. En spelen kunnen deze mannen!

Met “Zydecola Boogie”, een lekkere swing blues, zit de stemming er meteen goed in. “Real Good Man” begint met een Leon Russel-achtig piano intro. Er is lekker jazzy harmonicaspel te horen en een prima puntige gitaarsolo. Compositorisch zit het nummer prima in elkaar. En zo blijft het ene na het andere sterke nummer uit de speakers knallen. De enige uitglijder is een cover van de Bee Gees, “Three Kisses Of Love”, dat hier een gladde jazzy uitvoering krijgt en wat mij betreft achterwege gelaten had mogen worden.

“Love Is Fake” heeft een jazzy jasje met daaronder een ska ritme, “Goobie Woogie” is een lekker boogie woogie nummer, de titelsong “Treat” is New Orleans R&B, “My Little Angel” is Texas blues a la Fabulous T-Birds. Kortom, een prima, afwisselende Oostblok blues plaat. Als daar meer bands zijn van dit niveau, dan mag het wat mij betreft zo deze kant op komen.

1. Zydecola Boogie
2. Real Good Man
3. Food junkie