Matt Perriment – Memos
Format: CD – Digital / Label: V2 Records
Releasedatum: 22 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

De Britse singer-songwriter Matt Perriment is de nieuwe, of eigenlijk de oude, Ben Howard. Voor liefhebbers van het oude werk van Howard (zoals te horen is op zijn succesvolste album ‘Every Kingdom’) en niet van zijn nieuwe experimentele sound gecharmeerd zijn, kunnen hun hart ophalen met de muziek van Matt. Hij neemt letterlijk het stokje over en gaat verder in het indie-folk genre waar Howard gestopt is. Perriment maakt, net als Howard, melancholische akoestische gitaarliedjes met fraaie inkleuring van percussie, bas, elektrische gitaar, piano en strijkers. De vergelijking met de populaire singer-songwriter houdt hiermee echter nog niet op; Matt bespeelt zijn akoestische gitaar op een soortgelijke wijze en heeft af en toe zelfs bijna dezelfde klank in zijn stem, vooral in het hoog, dus bij krachtige uithalen. Ook de manier van zingen en de intonatie zijn vergelijkbaar. (Luister maar eens naar het nummer Masks van Matt’s nieuwe EP ‘Memos’). Niet zo gek, want Ben blijkt één van zijn grootste inspiratiebronnen te zijn en daar komt hij ook openlijk en zonder schaamte voor uit. Het liefst zou hij, naar eigen zeggen, Howard’s support act willen zijn tijdens een tour. Al zou hij doodsangsten uitslaan omdat hij heel erg tegen hem opkijkt.

Muziek zit Perriment niet in het bloed, hij komt niet uit een muzikale familie en is ook niet per se opgegroeid met muziek om hem heen. Hij heeft zijn liefde ervoor zelf ontwikkelt. Hij leerde zichzelf gitaar en andere instrumenten bespelen en begon zo’n acht jaar geleden zelf liedjes te schrijven en muziek te maken. Het geeft hem een goed gevoel en muziek is voor hem altijd een ontsnapping en een uitlaatklep geweest om te dealen met de ups en downs in zijn leven.

Hoewel de in Londen woonachtige songwriter nog niet eens een debuutalbum heeft uitgebracht timmert hij toch al anderhalf jaar aardig aan de weg. In 2017 bracht hij zijn eerste EP ‘Everlast’ uit, verzorgde twee uitverkochte concerten in Londen als headliner, speelde op verschillende festivals in het Verenigd Koninkrijk, tourde door Nieuw-Zeeland, ging mee als support act naar Nederland, Duitsland en Zwitserland voor Josh Savage en verzorgde in 2018 het voorprogramma van onder andere Thomas Dybdahl en in Nederland voor HAEVN en Nina June. Geen wonder dus dat de singer-songwriter hier gemakkelijk voet aan de grond heeft gekregen en zelfs deze maand zijn eerste show als hoofdact speelde in Tivoli Vredenburg in Utrecht. (Howard was in ons kikkerlandje overigens ook al een graag geziene gast nog voor hij zijn debuut uitbracht en de rest van Europa veroverde). De ervaringen die Matt tijdens deze periode opdeed, noteerde hij als memo’s op zijn telefoon en vertaalde ze later naar muziek. Eén van de liedjes die daaruit voortkomt is Oceans en kwam in november 2018 uit als single. Afgelopen februari werd de tweede single Promise uitgebracht. Inmiddels heeft Perriment een platencontract getekend bij V2 Records en heeft onder dit label op 22 maart jl. de EP ‘Memos’ uitgebracht, waar bovengenoemde liedjes ook op te vinden zijn.

Dat Matt in minder dan twee jaar tijd een hoop heeft meegemaakt en aardig wat voor zijn kiezen heeft gehad, wordt pijnlijk duidelijk met de vijf nummers die ‘Memos’ rijk is. Het is alles behalve een vrolijk album, hoewel er gelukkig ook momenten van hoop en kracht doorklinken. Het eerste nummer op de EP,  Promise, opent met een mooie melancholische pianosolo die al gauw vergezeld wordt van Matt’s buitengewoon heldere, krachtige en warme stemgeluid die bij tijd en wijlen erg doet denken aan Ben Howard. Het liedje wordt verder ingekleurd met een bijna onmerkbare elektrische gitaar en prachtige strijkers. Op Oceans is de grootste rol weggelegd voor Perriment’s fraaie gitaarspel en dito zang. Krachtige achtergrondkoordjes en subtiele piano, strijkers en percussie geven het nummer verder kleur en diepte. Denali begint als een ingetogen akoestische gitaarsong die uitgebouwd wordt tot een krachtig statement dat gedragen wordt door Matt’s (ietwat) rauwe powervolle vocalen, stampende drumpartijen en grommende elektrische gitaar. De gelijkenis met Ben Howard’s stem is ook hierop her en der aanwezig. Distance is een stemmig gitaarliedje dat verder geraffineerd vorm krijgt door een schitterende strijkerssectie en piano.
Afsluiter Masks had zo een liedje uit Ben Howard’s koker kunnen zijn. Perriment begeleidt zichzelf hierbij alleen op akoestische gitaar. De vocalen; de klankkleur, de intonatie en manier van zingen, komen eng dichtbij die van Howard. Als je niet beter zou weten zou je denken dat hij degene is die het zingt. Het is dat Matt’s stem af en toe iets geknepen klinkt en zijn Britse accent net een beetje anders is dan die van Ben, maar deze subtiele verschillen vallen bijna niet op.
Dat Matt Perriment zich heeft laten inspireren door Ben Howard is een overduidelijk gegeven, toch stoort het niet. ‘Memos’ is eerder een eerbetoon aan de singer-songwriter dan een kopie van zijn werk. Bovendien is het ook nog eens een slimme zet om door te gaan waar Howard in 2014 met de komst van het album ‘I Forget Where We Were’ een volledig andere weg insloeg. Al is dat hoogstwaarschijnlijk niet bewust gedaan door dit ongekende nieuwe Londense talent.

Matt weet te raken met zijn intense, melancholische en intieme liedjes, zijn fantastische vocalen en rake, eerlijke teksten. Zijn muziek bezorgt je werkelijk kippenvel tot op het bot. Hij verstaat zijn vak, niet alleen als zanger, liedjesschrijver en gitarist, maar ook als componist en arrangeur. Zowel de composities van de nummers als de arrangementen op ‘Memos’ zijn namelijk ijzersterk en het prachtige landschap aan klanken en kleuren geven de plaat extra dynamiek en diepgang.

‘Memos’ is een pure, oprechte EP met wonderschone liedjes die het verdienen om gehoord te worden. Het wachten is nu op een volledige langspeler, die ongetwijfeld ook van een aanzienlijk kaliber zal zijn.

Tracklist
01. Promise
02. Oceans