Matt Owens – Whiskey and Orchids
Format: CD – Digital / Label: Urby Records
Releasedatum: 1 februari 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

Je hoopt, in je leven op die ene speciale persoon, die net zo liefdevol met je omgaat als Matt Owens zingt in het tweede nummer van zijn album. Wat er ook gebeurt of wat ze ook doet ze is zijn kleine tornado. De persoon die iedere dag zijn leven opvrolijkt. Hoe boos en onvriendelijk de boze buitenwereld ook is, iedere avond als hij thuiskomt is zij er.

Owens die eerder als basgitarist bij de groep Noah And The Whale speelde maakt met dit album zijn solo debuut. Een album vol met stevige, robuust klinkende liedjes op de grens van de harde en zachte kanten van het leven, althans dat idee krijg ik persoonlijk bij de albumtitel. Het groezelige karakter van de drank naast de schoonheid en kracht van de plant. Een combinatie als metafoor van de goede en minder goede gebeurtenissen die we allemaal in ons leven meemaken. Jammer dat het alleen qua overtuigingskracht niet echt wil lukken.

Muzikaal gezien lijkt hij zich te willen positioneren naast iemand als John Hiatt. Ruwe liedjes die verhalen over het ware leven. Uiteindelijk lijkt het hele album meer op iemand als Ed Sheeran. Daarvoor blijft het geheel te poppy en te weinig diepgaand om echt indruk te maken. Een halfslachtige poging om doorleefd te werk te gaan strandt door de eenvormigheid van de liedjes. Vrijwel het gehele album zingt hij alsof er diepe, duistere zaken worden behandeld terwijl het onderwerp hier niet altijd mee overeenkomt. Tegelijkertijd doet het niets af aan de kwaliteit van de liedjes, daarvoor blijkt het materiaal te cathcy! Het schort hem alleen in de uitvoering. Een artiest als de eerder genoemde Hiatt had meer gevoel kunnen leggen, iets dat nu gemist wordt.

Alle begin is moeilijk. Hoeveel artiesten mislukte niet met hun eerste album om vervolgens een succesvolle carrière te hebben. Denk aan Bob Dylan, Van Morrison (Blowin Your Mind) en ook David Bowie. Wie weet over een paar jaar met wat voor verassing Matt Owens komt.

01. Lay down Honey
02 Little Tornado
03. The piano At The Greyhound