Matt Andersen - Honest Man

Matt Andersen – Honest Man
Format: CD / True North Records
Releasedatum: 26 februari 2016

Tekst : Paul Scholman

De uit Canada (Bairdsville) afkomstige Matt Andersen behoeft geen introductie meer in Nederland en timmert lekker aan de weg met zijn inmiddels zoveelste cd. Hij brengt er bijna ieder jaar wel een uit. Hoewel hij bij de liefhebbers geen punt van discussie meer is, is hij bij het grote publiek nog niet doorgebroken. Dan kan ik daar die eenkennige radiobonzen wel de schuld van geven maar dat is wat goedkoop. Hoewel…? Hij heeft wel een keer bij Johan Derksen bij RTL zendtijd genoten en dat is al een mooie stap.
Dat de man überhaupt nog tijd heeft om cd’s te maken met ruim 200 optredens per jaar.
Erg vernieuwend kan je zijn muziek niet noemen. Dat kun je zien als een kritiek maar folk-invloeden , blues en soul zijn de hoofdingrediënten waarmee deze muziekbroeder zijn inspiratie uit haalt. Het zal de wijze zijn waarop Matt deze muziek vertolkt. Hij weet het pakkend te maken. Deze muzieksoort is niet helemaal mijn ding, maar daarmee is het zeker niet slecht en zal het aan mijn smaak liggen. De cd is afwisselend te noemen doordat hij de invloeden, de koortjes, de arrangementen en het gebruikte instrumentarium die melodieus aan elkaar geregen worden spreid over de cd heen en nergens hetzelfde. De man heeft een geweldige stem. Op deze plaat komt dat heerlijk tot zijn recht. Ik vind ‘Weightless’ wat meer basic, terwijl ‘Honest Man’ wat meer uitgesponnen melodielijnen kent.
Matt is een gitarist die ook graag akoestisch speelt, puur en kwetsbaar en daarbij prachtige gitaarlickjes neer zet, en ook een behoorlijk staaltje slide kan spelen, maar daar hoor je eigenlijk op deze plaat niet zoveel van terug. Er doen zelfs muzikanten mee die een reggae achtergrond hebben als Andy Bassford en Josh David Barret, dit geeft net even een ander sfeertje aan de plaat. De plaat is geproduceerd door “commissioner” Gordon Williams. Gordon heeft met een scala aan artiesten samengewerkt waaronder Amy Winehouse en Carlos Santana, maar ook Aretha Franklin.
Andersen kent het klappen van de zweep en weet de mooie liedjes te componeren op oude leest geschoeid. Hij is een prima tekstschrijver, weet de songs goed te vertolken. Het is een soort muziek dat niet snel verveeld en je zou het de hele dag kunnen draaien, ondanks dat het niet echt mijn ding is… is dat paradoxaal? Ik denk het wel een beetje…

01. Break Away
02. The Gift
03. Honest Man